نویسنده : رضا - ساعت 14:14 روز جمعه 14 مهر 1391برچسب:,
رشته هايي با طعم رايانه

رايانه ها وارد زندگي انسان ها شدند و کم کم در آن نفوذ کردند، قدرت اين ابزارها به حدي بود که اکنون به عضوي جدا ناپذير از زندگي روزمره هر فردي تبديل شده اند. در حال حاضر رايانه و اينترنت در همه جاي زندگي امروز به چشم مي خوردند و تاثير زيادي روي سيستم هاي مختلف دارند. رايانه در تمامي جنبه هاي مختلف زندگي از خانه، مدرسه و محل کار گرفته تا امور خريد و فروش يا حتي خدمات پزشکي وارد شده است. اين فناوري همه گير شده است و روزبه روز جايگاه بيشتري را در زندگي انسان ها براي خود باز مي کند. يکي از مهم ترين و جالب ترين نکاتي که در اين مورد مي بينيم اين است که تمامي رشته هاي تحصيلي ديگر به نوعي از نرم افزارهاي رايانه اي استفاده مي کنند و مي توان گفت ديگر رشته اي وجود ندارد که به رايانه احتياج نداشته نباشد. گذشته از اين مورد به تازگي رشته هاي دانشگاهي جديدي از ترکيب علوم مرتبط با رايانه و رشته هاي تحصيلي ديگر در شاخه هاي مختلف به وجود آمده اند. اين رشته ها با توجه به نيازي که احساس مي شده، ايجاد شده اند و علاقه مندان زيادي دارند. در موضوع ويژه اين هفته تصميم داريم که به معرفي رشته هاي مرتبط با علوم رايانه اي و رشته هاي ترکيبي با اين رشته بپردازيم و کاربرد آن ها را بررسي کنيم.

دانسته هاي يک مهندس رايانه

در بسياري از کشورها رشته تحصيلي مهندسي رايانه، به درستي در ميان افراد تعريفي ندارد و خواسته هاي مردم از اين رشته و فارغ التحصيلان اين رشته مشخص نيست. اگر شما يک مهندس رايانه باشيد، به طور حتم برايتان شنيدن سئوال هاي عجيب و بي ربط پيش آمده است. به طور مثال سئوال هايي از قبيل نحوه رايت کردن يک سي دي يا کار کردن با يک نرم-افزار تخصصي مانند اتوکد که مربوط به يک رشته ديگر است. بيشتر مردم زماني که با فردي که مهندس رايانه است، روبه-رو مي شوند، انتظار دارند که تمامي مشکلات نرم افزاري و سخت افزاري تمامي وسايل الکترونيکي شان از قبيل رايانه و تلفن همراه و دستگاه هاي پخش، برطرف شود. حتي بسياري از دانش آموزان نمي دانند که در زماني که رشته اي مانند مهندسي رايانه را براي تحصيلات دانشگاهي انتخاب مي کنند، بايد چه درس هايي را بخوانند و تخصص اصلي شان بعد از فارغ التحصيلي چه خواهد بود. مهندسي رايانه در حقيقت دانشي است که مباحث دو رشته مهندسي الکترونيک و علوم رايانه اي را با هم ترکيب کرده است. اگر شما رشته مهندسي رايانه را براي تحصيل انتخاب کرده ايد، به طور حتم بايد انساني باشيد که با تغييرات سازگاري زيادي داريد و مي توانيد به آساني خود را با پيشرفت و تغييرات کليدي تطبيق دهيد. تقريبا بيشتر کتاب هاي اين رشته به زبان انگليسي است و منابع مورد نياز شما به سرعت تغيير مي کنند، به همين خاطر براي استفاده از منابع معتبر بايد به زبان انگليسي تسلط کافي داشته باشيد. گذشته از اين بايد پايه رياضيات شما قوي باشد زيرا دروس مربوط به رياضي در اين رشته کاربرد بسيار وسيعي دارند. بسياري از افراد اعتقاد دارند که يک مهندس رايانه مي-تواند از کليدي ترين افراد يک کشور براي توسعه و پيشرفت باشد. جالب است که بدانيد نحوه تحصيل در اين رشته در کشورهاي مختلف متفاوت است، به طور مثال درس هايي که براي يک مهندس رايانه در شاخه نرم افزار تدريس مي شود، مي تواند در کشور ما با ديگر کشورها تفاوت داشته باشد.

مهندسي رايانه در ايران و بازار کار آن

در سال هاي گذشته رشته دانشگاهي با عنوان مهندسي رايانه در نظام آموزشي کشور ما وجود نداشت و اين رشته در ابتدا تحت پوشش رشته اي با نام انفورماتيک بود. جالب است که بدانيد رشته انفورماتيک تنها در دانشکده هاي رياضي ارائه و تدريس مي شد. اما در حال حاضر اين رشته در تمامي دانشگاه هاي فني و مهندسي، تحت عنوان مهندسي رايانه ارائه مي-گردد و در رده بندهي هاي تحصيلي شاخه هاي متفاوتي از آن وجود دارد. به طور مثال در مقطع کارداني شما مي توانيد تنها به عنوان يک کاردان نرم افزار در اين رشته تحصيل کنيد. اما در مقطع کارشناسي شما مي توانيد در گرايش هاي مهندسي نرم افزار، مهندسي سخت افزار و مهندسي فناوري اطلاعات که رشته جديدي است، تحصيلات دانشگاهي داشته باشيد. در مقطع کارشناسي ارشد هم در حال حاضر گرايش هاي معماري رايانه، مهندسي نرم افزار، هوش مصنوعي، الگوريتم ها و محاسبات و مهندسي فناوري اطلاعات وجود دارد. براي گرايش هاي مهندسي نرم افزار، معماري رايانه و هوش مصنوعي شما قادر خواهيد بود تا مقطع دکترا به تحصيلات خود در اين رشته ها ادامه دهيد. در مورد بازار کار اين رشته مي توان گفت که دانشجوياني که از اين رشته فارغ التحصيل مي شوند، سفارشات متنوعي را از بازار و سازمان هاي مختلف دريافت خواهند کرد. يکي از بيشترين سفارشات به برنامه نويسي سايت براي مراکز و افراد مختلف مربوط مي شود. همچنين از يک مهندس رايانه که در گرايش سخت افزار تحصيل کرده است، انتظار مي رود که بتواند ابزارهاي جانبي رايانه و مدارهاي منطقي ساده را طراحي کند. برنامه نويسي سيستمي طراحي مدارهاي مجتمع، طراحي سيستم هاي خبره، تحليل سيستم هاي نرم افزاري و طراحي پايگاه داده هاي مختلف از ديگر مواردي است که انجام آن ها از يک مهندس رايانه در کشور ما انتظار مي رود.

مهندسي مکاترونيک

همان طور که اشاره کرديم، رشته هاي تحصيلي جديدي در اثر ترکيب با علوم رايانه اي به وجود آمده اند. يکي از جالب ترين اين رشته ها، مهندسي مکاترونيک است که در اثر تلفيق سه رشته مهندسي مکانيک، مهندسي رايانه و مهندسي الکترونيک ايجاد شده است. در اين رشته سيستم هايي که از اجزاي مکانيکي، الکترونيکي تشکيل شده اند و با استفاده از نرم افزارهاي مختلف کنترل مي شوند، بررسي خواهند شد. هدف اصلي از ايجاد اين رشته برقراري يک ارتباط داخلي ميان رشته هاي مرتبط با خودکارسازي و اتوماسيون است. در نهايت با استفاده از دانش مهندسان اين رشته ما مي توانيم براي ابزارهاي مختلف به سيستم هاي ساده تر، ارزان تر و انعطاف پذيرتري دست پيدا کنيم. از فارغ التحصيلان اين رشته انتظار مي رود که بر سيستم هاي توليد، روبات هاي اکتشافي فضايي، زير سيستم هاي خودکاري مانند سيستم هاي دزدگير و ساختار دوربين هاي عکاسي و ماشين هاي خودکاري چون مايکرويو، ماشين لباس شويي و پخش کننده هاي خودکار تسلط داشته باشند. دانشجويان اين رشته درس هايي با موضوعات مرتبط با رياضيات مهندسي، مکانيک، طراحي مکانيک، ترموديناميک، الکترونيک، مخابرات، زبان هاي برنامه نويسي مختلف، پردازش سيگنال هاي ديجيتالي، مهندسي قدرت و رباتيک خواهند خواند و مي توان گفت تنوع دروس در اين رشته بسيار بيشتر از ديگر رشته هاي مهندسي به چشم مي خورد، زيرا شما با تحصيل در اين رشته در حقيقت دانسته هاي سه رشته مختلف را در کنار هم خواهيد داشت و به اين ترتيب قادر به ايجاد يک ساختار کنترلي هدفمند به طور مستقل خواهيد بود. کليه مهندسان اتومبيل، کارشناسان طراح سيستم هاي ترمزگيري ضد قفل، طراحان سيستم هاي کنترلي و حس گرها در رشته مکاترونيک تحصيل کرده اند.

مکاترونيک در ايران

اين رشته از سال 1383 در دانشگاه هاي کشور تشکيل شد و مانند مهندسي رايانه داراي سرفصل هاي ثابت و مشخصي در سراسر جهان نيست. دروس مربوط به اين رشته توسط اساتيد برق، مکانيک و رايانه تدريس مي شود. اين رشته براي اولين بار توسط دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات و دانشگاه آزاد قزوين ارائه شد و در حال حاضر دانشگاه صنعتي خواجه نصير فعاليت گسترده اي در اين رشته دارد. از زير شاخه هاي اين رشته مي توان به بيومکاترونيک اشاره کرد که دانش يکپارچه سازي بخش هاي مکانيکي با اجزاي بدن انسان است. در ايران اين رشته در سه گرايش رباتيک، اتوماسيون خطوط توليد و رابط انسان ماشين ارائه مي شود. در حال حاضر انجمن مکاترونيک ايران که از سال 1383 تشکيل شده است، بر کليه فعاليت هاي صنعتي و آکادميک اين رشته نظارت دارد و سعي در بهبود بخشيدن امور آموزشي و پژوهشي مرتبط با اين رشته دارد.

محصولات مکاترونيکي

محصولات بسياري در زندگي امروز از فناوري مکاترونيک استفاده مي کنند، از جمله آن ها مي توان به موتورهايي با کنترل الکترونيکي به جاي کاربراتور در صنايع خودروسازي اشاره کرد. اين موتورها، مصرف سوخت را کاهش داده و آلودگي کمتري توليد مي کنند. علاوه بر اين پرينترها، اسکنرهاي ليزري و دستگاه هاي کپي ديجيتال از محصولات مکاترونيکي جديد هستند. در صنايع دفاعي هم سيستم هاي مربوط به سلاح هاي هوشمند و سيستم هاي هدايت خودکار موشک جز محصولات مکاترونيکي به شمار مي آيند. اين محصولات تاثير بسيار زيادي در کاهش هزينه ها و زمان توليد و افزايش کيفيت محصولات توليد شده در شاخه هاي مختلف دارند.

مهندسي فناوري اطلاعات

مهندسي فناوري اطلاعات که بيشتر با نام آي تي در ميان کاربران شناخته شده است رشته جديدي است که روش هاي جمع آوري و مديريت اطلاعات و نحوه استفاده و انتقال آن ها را به دانشجويان آموزش مي دهد. اين رشته به وسيله انجمن فناوري اطلاعات آمريکا تعريف شده است و به طور خلاصه به مطالعه، طراحي، پشتيباني، توسعه و پياده سازي سيستم هاي اطلاعاتي مي پردازد که پايه اصلي آن ها را رايانه تشکيل مي دهد. در حقيقت کاربرد عمده اين رشته در نرم افزارهاي مختلف است و سعي دارد تا به بهترين شکل اطمينان پيدا کند که نحوه تبديل، ذخيره، حفاظت، پردازش، بازيابي و انتقال يافتن اطلاعات به شکلي درست و امن صورت خواهد پذيرفت. تا قبل از اين که اين رشته در مقطع کارشناسي به عنوان يکي از گرايش هاي مهندسي رايانه در دانشگاه ها ارائه شود، به عنوان يکي از گرايش هاي کارشناسي ارشد دانشجو مي پذيرفت. اما چند سالي است که در مقطع کارشناسي هم در اين رشته دانشجويان تحصيل مي کنند. اين رشته در حال حاضر به عنوان سرشاخه شناخته مي شود و گرايشات آن تجارت الکترونيکي، سيستم هاي چند رسانه اي، مديريت سيستم هاي اطلاعاتي، امنيت اطلاعات، شبکه هاي رايانه اي و فناوري اطلاعات است. البته رشته ديگري با نام ICT چند سالي است که در دانشگاه هاي کشور ارائه مي شود. اين رشته در اثر ترکيب ارتباطات مخابراتي با مهندسي فناوري اطلاعات به وجود آمده است و در حال حاضر مهندسي فناوري اطلاعات و ارتباطات يا به اختصار ICT ناميده مي شود.اين رشته به همراه رشته مديريت فناوري اطلاعات در سال 1380 توسط دانشگاه هاي مختلف کشور ارائه شدند. در رشته مهندسي فناوري اطلاعات شما به مطالعه سيستم ها و برنامه هاي سخت افزاري و نرم افزاري خواهيد پرداخت. اما در رشته مديريت فناوري اطلاعات شما رشته هاي مديريتي را با علوم رايانه اي به صورت ترکيبي در کنار هم خواهيد داشت. در اين رشته علاوه بر مباحث سازماندهي و مديريت داده ها به مباحث ارتباطي و فناوري هاي جديد ارتباطاتي نيز پرداخته مي شود.

مهندسي ژئوماتيک

يکي ديگر از شاخه هايي که در حال حاضر بسيار از نرم افزارهاي رايانه اي استفاده مي کند، دانش جغرافيا است. در اين رشته مي توان به آساني نفوذ رايانه را حس کرد. مهندسي ژئوماتيک، ترکيبي از دانش انفورماتيک، مهندسي نقشه برداري و علوم مربوط به زمين شناسي است. دانشجوي اين رشته با جمع آوري، نگهداري، بازيابي، توزيع و پردازش داده هاي ديجيتال جغرافيايي آشنايي پيدا خواهد کرد. اگر به نام اين رشته توجه کنيد مي بينيد که نام اين رشته مهندسي از ترکيب واژه « ژئو « که از کلمه جغرافيا گرفته شده، با واژه «ماتيک» که پسوند کلمه انفورماتيک است، تشکيل شده است. در اين رشته دانشجويان با دستاوردهاي علوم رايانه اي در مهندسي نقشه برداري و علوم مديريت زمين آشنا خواهند شد. اين شاخه مهندسي گرايشات متنوعي دارد که از ميان آن ها مي توان به ژئودزي، نقشه نگاري، فتوگرامتري، کاداستر، مکان يابي و سامانه تعيين موقعيت جهاني، آب نگاري و جغرافيا اشاره کرد. علاوه بر اين موارد مي توان از مهندسي ژئوماتيک در زمينه-هايي چون مديريت و برنامه ريزي کلان، مديريت منابع زميني، کشاورزي و جنگلداري، مديريت حوادث طبيعي و امور دفاعي و نظامي استفاده کرد. در کشور ما موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي و همچنين سازمان مديريت و برنامه ريزي بر استانداردهاي مورد نياز فعاليت هاي عمراني نقشه برداري و ژئوماتيک نظارت دارند و آن ها را بررسي مي کنند.

بيو انفورماتيک

يکي از رشته هايي که بسيار کاربردي است و از رشته هاي ترکيبي با علوم رايانه مي باشد، رشته بيو انفورماتيک است. اين رشته زيست شناسي مولکولي را با علوم رايانه اي و آمار و احتمالات آميخته است و باعث ايجاد پيشرفت هاي چشم گيري در شاخه زيست شناسي و علوم پزشکي شده است. در اين شاخه زيست شناسي با استفاده از محاسبات پيچيده انجام مي-شود و از تکنيک هاي پيشرفته اي که در شاخه هاي رياضي کاربردي، آمار، هوش مصنوعي، شيمي، بيوشيمي، آمار و علوم رايانه وجود دارد، استفاده خواهد شد. پروژه ژنوم انساني که از سال 1990 شروع شده و تا سال 2003 ادامه داشت تا حد بسيار زيادي با استفاده از امکانات اين رشته انجام گرفت. دانشجوي اين رشته با مهارت هايي مانند کشف ژن، تنظيم توالي، گردآوري ژنوم، پيشگويي ساختار پروتئيني، پيشبيني عبارت ژن و پروتيئن و مدلسازي تکامل آشنايي پيدا خواهد کرد. در اين شاخه افراد به ايجاد و توسعه الگوريتم ها، تکنيک هاي محاسباتي، آماري و تئوري خواهند پرداخت و همچنين داده هاي زيست شناختي را تحليل مي کنند. از مهم ترين زير شاخه هاي اين رشته مي توان به زيست شناسي محاسباتي اشاره کرد. در اين شاخه يک فرضيه که در مورد يک مسئله خاص وجود دارد با استفاده از رايانه بررسي مي شود و تمامي داده هاي عملي و شبيه سازي هاي مورد نياز با استفاده از نرم افزارهاي رايانه اي انجام خواهند گرفت. جالب است که بدانيد زير شاخه زيست شناسي محاسباتي از دو شاخه مجزا به نام هاي بيوشيمي محاسباتي و بيوفيزيک محاسباتي تشکيل شده است. داده هايي که مربوط به تحقيقات و محاسبات اين شاخه هستند، به صورت نمايي رشد خواهند کرد و به همين خاطر براي ذخيره سازي آن ها بايد از بانک هاي اطلاعاتي قدرتمندي استفاده شود تا عمليات مربوط به ذخيره سازي و پردازش اين داده ها به سادگي امکان پذير باشد. از زماني که دو علم زيست شناسي و فناوري اطلاعات با يکديگر ترکيب شدند، پيشرفت چشم گيري در شاخه هاي مرتبط با تحقيقات زيست شناسي مشاهده شد. حجم بالاي اطلاعات ديجيتال زيستي براي پردازش نياز به رايانه هاي پيشرفته و قدرتمندي دارد. در حال حاضر سه بانک در سراسر جهان اطلاعات ژنتيکي را در خود نگهداري مي-کنند و اين اطلاعات را با هم به اشتراک مي گذارند، اولين بانک که DDBJ نام دارد در ژاپن قرار دارد، بانک دوم که NCBI نام دارد در آمريکا قرار دارد و بانکي که در اروپا وجود دارد EBI است. اطلاعات اين سه بانک اطلاعاتي توسط نرم افزارهاي مختلف به اشتراک گذاشته شده و پردازش مي شوند. از زمينه هاي مهمي که مي توان به کاربرد رايانه در اين رشته اشاره کرد، بخش تحليل توالي هاي ژنوم است. در اين بخش اين موضوع بررسي مي شود که آيا توالي که براي يک DNA به دست آمده است، مي تواند شامل يک ژن باشد يا نه. البته بخش مهم ديگري وجود دارد که نياز به استفاده از علوم رايانه اي دارد. در اين بخش که پيشبيني ساختار سه بعدي پروتئين نام دارد، ساختار پروتئين ها که لازمه شناخت کامل ژن ها هستند، توسط الگوريتم هاي مختلف رايانه اي پيشبيني خواهند شد. استفاده از نرم افزارهاي رايانه اي در اين شاخه باعث شده است که کندي انجام اين روال از بين رفته و تمامي هزينه هاي زيادي که براي انجام اين کار وجود دارد، تا حد بسيار زيادي تعديل شود. علاوه بر اين دو بخش قسمت هاي مهم ديگري هم براي ايجاد و مديريت پايگاه هاي داده اي وجود دارد که در اين بخش از صحت داده ها و چگونگي نمايش آن ها با استفاده از پايگاه هاي بزرگ انفورماتيکي اطمينان پيدا خواهند کرد. در بخش نرم افزاري مربوط به سيستم هاي انفورماتيکي از موضوعات مختلفي استفاده مي شود که از ميان آن ها مي توان به عنوان نمونه به نرم افزارهاي ماهيت اطلاعات و داده هاي زيستي، ذخيره سازي اطلاعات، تجزيه و تحليل و بازيابي، محاسبه، مدلسازي و شبيه سازي و مجسم کردن پردازش و تجسم فکري آن اشاره کرد. اين نرم افزارها براي شبيه سازي فرآيندهاي خاص سلولي با استفاده از فناوري هاي نوين در رشته بيو انفورماتيک استفاده مي شوند.

مهندسي رباتيک

علم رباتيک يکي از شاخه هايي است که با هدف راحتي انسان و افزايش وقت مفيد براي افراد به وجود آمده است. مهندسي روباتيک ترکيبي از رشته هاي الکترونيک، مکانيک، نرم افزار رايانه و سخت افزار است. اين شاخه از علم روز به روز در حال توسعه و پيشرفت است و فناوري هايي که در اين شاخه ارائه مي شود در حال حاضر به جايگاه بسيار خوبي رسيده است. ربات ها مانند رايانه ها قابل برنامه ريزي هستند و با توجه به نوع برنامه نرم افزاري که دريافت مي کنند، کارهاي متفاوتي را براي صاحبانشان انجام مي دهند. رشته دانشگاهي مهندسي رباتيک به مسائل بسيار جالبي از قبيل نحوه ساخت و کارکرد حس گرها، مدارات داخلي روبات ها، باز خوردها، پردازش اطلاعات و توسعه سيستم روبات ها مي پردازد. در حقيقت روباتيک علم طراحي، ساخت، نگهداري روبات ها است و اين دانش به ابزارها و فناوري هاي مکانيکي وابسته است که توسط رايانه ها و نرم افزارهاي مختلف کنترل مي شوند. يک مهندس روباتيک با استفاده از آن چه که از شاخه الکترونيک مي آموزد، قادر به طراحي مغز روبات خواهد بود و بدنه فيزيکي روبات با استفاده از دروسي که در رشته مکانيک خوانده مي-شود، ساخته خواهد شد. در نهايت براي اين که روبات برنامه ريزي شود و در اصطلاح به روبات قوه تفکر و تصميم گيري داده شود، بايد با طراحي نرم افزار و علوم رايانه اي مختلف آشنا بود. در حال حاضر جمعيت روبات ها در جهان با سرعت بسيار زيادي در حال افزايش است، روبات ها نقش بسيار زيادي در زندگي مدرن انسان ها دارند، ايران هم از اين نظر در جايگاه مناسبي قرار دارد اما بايد نحوه آموزش به شکلي هدف دارتر تغيير کند و رشته مهندسي روباتيک در تمامي دانشگاه-هاي صنعتي کشور ارائه شود. به اين ترتيب پس از آشنايي مردم با علم روباتيک و بيان کردن مزيت هاي استفاده از روبات-ها در زندگي روزمره، جايگاه اين رشته بسيار بهتر از گذشته خواهد شد. جالب است که بدانيد دانشمندان پيشبيني کرده اند که تا سال 2050 تيمي از روبات ها براي بازي کردن فوتبال خواهند ساخت به طوري که اين تيم با تيم انسان ها بازي کرده و بتواند انسان ها را شکست دهد.

مهندسي رباتيک

همان طور که مي بينيم، اکنون بيشتر رشته هاي تحصيلي و کاري با رايانه و علوم مرتبط با آن سرو کار دارند. به همين خاطر فارغ التحصيلان رشته هاي مختلف بايد توجه ويژه اي را به اين بخش از رشته خود داشته باشند. بيشتر رشته هاي موجود در بخش هاي مرتبط با نرم افزار نياز به برنامه نويسي با زبان هاي مختلف پيدا خواهند کرد. به همين دليل اين اهميت حس مي-شود که فارغ التحصيلان بدانند براي برنامه نويسي بهتر است که از چه زباني استفاده کنند. براي برنامه نويسي غير سيستمي مي توان به راحتي از تمامي زبان هاي ويژوال موجود براي راحتي بيشتر کار استفاده کرد و اگر سيستم عامل شما ويندوز باشد به احتمال زياد از زبان هاي برنامه نويسي دات نت استفاده خواهيد کرد. اما در حوزه لينوکس بحث کمي متفاوت خواهد شد و بيشتر افراد از زبان پايتون استفاده مي کنند که زبان اختصاصي لينوکس نام گرفته است. براي برنامه نويسي تحت وب و نرم افزارهاي اينترنتي هم مي توان از زبان هاي محبوبي چون پي اچ پي يا ASP.NET استفاده کرد. در حال حاضر بيشتر کاربران از ASP.NET استفاده مي کنند زيرا کار کردن با آن آسان تر است اما اگر امنيت اطلاعات برايتان اهميت بيشتري دارد از PHP کمک بگيريد. براي برنامه نويسي سخت افزارهايي مانند تلفن همراه که سيستم عامل قدرتمندي ندارند از زبان هايي چون جاوا استفاده مي شود و در بعضي از برنامه ها هم از زبان C++ استفاده مي شود. اما نقش جاوا بسيار پررنگ-تر از ديگر زبان هاي برنامه نويسي است. اگر بخواهيم به طور کلي در مورد زبان هاي محبوب در جهان صحبت کنيم، مي-توان گفت که زبان سي براي کارهاي سيستمي طرفدار زيادي دارد و براي ويندوز هم از زبان هاي دات نت استفاده مي شود اگر در محيط لينوکس کار مي کنيد، پايتون انتخاب اول شما برا برنامه نويسي خواهد بود و در نهايت بايد گفت که جاوا بهترين زبان براي برنامه نويسي در محيط هايي است که سيستم عامل قدرتمندي ندارند.



       

نویسنده : رضا - ساعت 9:29 روز جمعه 14 مهر 1391برچسب:,

زمین‌لرزه

 
Quake epicenters 1963-98.png
ميزان زلزله خيزی اخير ايران
ميزان خطر زلزله در ايران

زمین‌لرزه یا زلزله، لرزش و جنبش زمین است که به علّت آزاد شدن انرژی ناشی از گسیختگی سریع در گسلهای پوستهٔ زمین در مدّتی کوتاه روی می‌دهد. محلّی که منشأ زمین‌لرزه است و انرژی از آنجا خارج می‌شود را کانون ژرفی، و نقطهٔ بالای کانون در سطح زمین را مرکز سطحی زمین‌لرزه گویند. پیش از وقوع زمین‌لرزهٔ اصلی معمولاً زلزله‌های نسبتاً خفیف‌تری در منطقه روی می‌دهد که به پیش‌لرزه معروفند. به لرزشهای بعدی زمین‌لرزه نیز پس‌لرزه گویند که با شدّت کمتر و با فاصلهٔ زمانی گوناگون میان چند دقیقه تا چند ماه رخ می‌دهند. زمین‌لرزه به سه صورت عمودی، افقی و موجی بوقوع می‌رسد که نوع آخر از شایعترین آنهاست. زمین لرزه نتیجهٔ رهایی ناگهانی انرژی از داخل پوسته زمین است که امواج مرتعشی را ایجاد می‌کند. زمین لرزه‌ها توسط دستگاه زلزله سنج یا لرزه نگار ثبت می‌شوند. مقدار بزرگی یک زلزله (ریشتر) طبق قرارداد گزارش می‌شود، زلزله‌های کوچکتر از شدت ۳ اغلب غیر محسوس و بزگتر از ۷ خسارت‌های جدی را به بار می‌آورند. شدت لرزه با روش اصلاح شدهٔ مرکالی اندازه‌گیری می‌شود. در نزدیکی سطح زمین، زلزله به صورت ارتعاش یا گاهی جابجایی زمین نمایان می‌شود. زمانی که مرکز زمین‌لرزه در داخل دریا باشد، بستر دریا به میزانی تغییر مکان می‌یابد که باعث ایجاد سونامی می‌شود. ارتعاشات زمین همین‌طورریزش کوه و گاهی فعالیت‌های آتشفشانی را موجب می‌شود. در حالت کلی کلمه زمین لرزه هر نوع ارتعاشی را در بر می‌گیرد – چه ارتعاش طبیعی چه مصنوعی توسط انسان - که موجب ایجاد امواج مرتعش می‌شود. زمین لرزه‌ها اغلب معلول شکستگی‌های گسل‌ها هستند، و همین‌طور فعالیت‌های آتشفشانی، ریزش کوه‌ها، انفجار معدن‌ها، و آزمایشات هسته‌ای. نقطهٔ آغازین شکاف لرزه را کانون می‌نامند. مرکز زمین‌لرزه نقطه‌ای است در راستای عمودی کانون و در سطح زمین.

محتویات

زلزله‌های طبیعی

زلزله‌ها در هر جای زمین که در آن به میزان کافی انرژی کشسانی ذخیره شده باشد، در امتداد صفحهٔ گسل و شکستگی رخ خواهند داد. در مرزهای صفحه‌های تبدیل و یا همگرا، که بزرگترین صفحه‌های گسل روی زمین را ایجاد می‌کنند، صفحات کنار یکدیگر حرکت یکنواخت و aseismically خواهند داشت اگرهیچ بی‌نظمی یا ناهمواری در امتداد مرزهای آنها که باعث افزایش مقاومت اصطکاکی می‌شود، وجود نداشته باشد. اکثر مرزها دارای این ناهمواری‌ها هستند و این منجر به یک شکل از رفتار چوب – لغزشی((stick-slip behavior می‌شود. هنگامی که مرزهای صفحه قفل شده باشد، ادامهٔ حرکت نسبی بین صفحات منجر به افزایش تنش و در نتیجه افزایش انرژی ذخیره شده در حجم اطراف سطح گسل می‌شود. این افزایش ادامه می‌یابد تا زمانی که تنش افزایش یافته به اندازه‌ای کافی برسد و از طریق شکستن ناهمواری‌ها، ناگهان از بخش قفل شدهٔ گسل اجازه لغزش بیابد و انرژی ذخیره شده را آزاد کند. این انرژی به عنوان ترکیبی از کرنش الاستیک امواج لرزه‌ای آزاد شده و تابیده شده، گرمای اصطکاکی سطح گسل، و شکستن سنگ، که در نتیجه باعث ایجاد زلزله می‌شود. این روند تدریجی ساخت تنش و کرنش که موجب شکست ناگهانی و تولید زلزله‌است به عنوان تئوری الاستیک واکنش خوانده می‌شود. تخمین زده می‌شود که تنها ۱۰ درصد یا کمتر از کل انرژی زلزله به صورت انرژی لرزه‌ای تابیده می‌شود. بیشتر انرژی زلزله صرف رشد شکستگی یا تبدیل به حرارت تولید شده توسط اصطکاک می‌شود. بنابراین، زمین لرزه انرژی پتانسیل کشسانی زمین را کاهش می‌دهد و درجه حرارت آن را افزایش می‌دهد، اگرچه این تغییرات نسبت به جریان همرفت و رسانایی گرمای خارج از اعماق زمین ناچیزاست.

انواع گسل زلزله

سه نوع عمده از گسل وجود دارد که ممکن است موجب زلزله بشوند: عادی، معکوس (محوری) و ضربه‌ای- لغزشی. گسل‌های نرمال و معکوس نمونه‌هایی از شیب - لغزش هستند، که در آن جابه جایی در امتداد گسل در جهت شیب و حرکت بر روی آنها شامل مؤلّفهٔ عمودی می‌شود. گسل نرمال عمدتاً در حوزه‌هایی رخ می‌دهد که پوسته مانند مرز واگرا در حال تمدید شدن است. گسل معکوس در مناطقی که پوسته مانند مرز همگرا در حال کوتاه شدن است رخ می‌دهد. گسل‌های ضربه‌ای - لغزشی ساختمان‌های شیب داری دارند که دو طرف گسل به صورت افقی در کنار یکدیگر می‌لغزند؛ مرزهای تبدیلی نوع خاصی از گسل ضربه‌ای – لغزشی هستند. زلزله‌های بسیاری ناشی از جنبش در گسل‌هایی هستند که شامل هر دو نوع شیب - لغزش و ضربه‌ای- لغزشی است، این لغزش به عنوان مورب شناخته شده‌است.

زمین لرزه‌های دور از مرزهای صفحه‌ها

از آنجایی که مرزهای صفحه‌ها در درون سنگ کره قاره‌ها رخ می‌دهد، تغییر شکل در منطقه‌ای بسیار بزرگ‌تر از مرز صفحه پخش شده‌است. مانند تبدیل قاره‌ای گسل سان آندریاس، بسیاری از زمین لرزه‌ها به دور از مرز صفحه رخ می‌دهند و به گونه‌های توسعه یافته در منطقه وسیع تری از تغییر شکل ناشی از نا منظمی در رابطه با گسل ردیابی هستند (به عنوان مثال منطقه «بزرگ خم».) زلزله نورتریج با جنبش در رانش کوه درون چنین منطقه‌ای در ارتباط بود. مثال دیگر مرز صفحه همگرا و به‌شدت مایل بین پلیت عربی و اوراسیا است که بخشی از شمال غربی کوههای زاگرس می‌باشد. تغییر شکل در ارتباط با مرز این صفحه به پوستهٔ تقریباً خالص که جنبش‌های عمود بر مرز در منطقه وسیعی درجنوب غربی و حرکات تقریباً خالص ضربه ای- لغزشی در امتداد گسل‌های اصلی نزدیک به مرز واقعی صفحه‌ها تقسیم می‌شود. این توسط مکانیسم کانونی زمین لرزه نشان داده‌است. همه صفحات تکتونیکی میدان تنش داخلی ناشی از تعاملات خود با صفحات مجاور و بارگیری و یا تخلیه رسوبی دارند. (به عنوان مثال deglaciation.) این تنش‌ها ممکن است برای ایجاد شکست در امتداد گسل صفحه‌های موجود کافی باشند، و زلزله‌های میان صفحه‌ای را ظاهر کنند.

کانون-کم عمق وکانون-عمیق زلزله

اکثر زلزله تکتونیکی در حلقه آتش درعمقی کمتراز ده‌ها کیلومتر ناشی می‌شوند. زلزله‌های درعمق کمتر از ۷۰ کیلومتر به عنوان زمین لرزه‌ها ی کانون-کم عمق طبقه بندی می‌شوند، در حالی که با فاصله کانونی بین ۷۰ و ۳۰۰ کیلومتر معمولاً 'کانون-میانی ' یا 'زلزله متوسط عمق' نامیده می‌شوند. در مناطق فرورانش، جایی که پوسته اقیانوسی مسن تر و سردتر در بشقاب تکتونیکی دیگر می‌رود، زلزله‌ها ممکن است در عمق بسیار بیشتری (در محدوده ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر) رخ دهند. این نواحی مرتعش فعال همراه با فرورانش به عنوان مناطق Wadati - Benioff شناخته شده‌است. کانون-عمیق زلزله‌ها در عمق زیاد می‌باشند که در آن ناحیه، سنگ کره با توجه به درجه حرارت بالا و فشار دیگر شکننده نیست. مکانیسم احتمالی برای نسل کانون-عمیق زلزله‌ها ناشی از الوین تحت تغییر فاز به ساختارصلبی است.

زلزله‌ها و فعالیت‌های آتشفشانی

بعضی از زلزله‌ها در مناطق آتشفشانی رخ می‌دهند، آنها توسط حرکت ماگما در آتشفشان‌ها ایجاد می‌شوند. چنین زلزله‌هایی می‌توانند به عنوان هشدار دهنده‌ای زود هنگام فوران آتشفشانی را خبر دهند، مانند زلزله‌ها در طول فوران کوه سنت هلن در ۱۹۸۰. زیاد شدن زلزله‌ها در اطراف یک آتشفشان فعّال می‌تواند به عنوان نشانه‌ای برای قریب‌الوقوع بودن فعالیت آتشفشانی باشد. زیاد شدن فعالیت لرزه‌ای قبل از فوران یک آتشفشان می‌تواند توسط زلزله نگارها و دستگاه‌های شیب‌سنج (tiltimeters )ثبت شوند.

خوشه‌های زلزله

بیشتر زمین لرزه‌ها از لحاظ مکان و زمان به یکدیگر مربوط هستند. بیشتر خوشه‌های زلزله شامل لرزش‌های کوچکی هستند که یا به میزان کم خسارت وارد می‌کند یا خسارتی ندارد، اما تئوری وجود دارد که زلزله می‌تواند در یک الگوی منظم تکرار شود.

پس لرزه

پس لرزه زلزله‌ای است که پس از زلزله اصلی، (mainshock) رخ می‌دهد. پس لرزه در منطقه همان شوک اصلی است، اما همیشه از لحاظ قدرت کوچکتر است. اگر پس لرزه بزرگ تر از شوک اصلی باشد، پس لرزه به عنوان شوک اصلی و شوک اولیه اصلی به عنوان foreshock نام‌گذاری می‌شود. پس لرزه‌ها زمانی به وجود می‌آیند که پوسته در اطراف صفحه گسل جا به جا شده با اثرات شوک اصلی تطبیق داده می‌شود.

ازدحام زلزله‌ها

ازدحام زلزله، سلسله‌ای از زمین لرزه‌هاست که در منطقه‌ای خاص در مدت زمان کوتاهی اتفاق می‌افتند. آنها با زلزله‌هایی که به دنبال آن‌ها مجموعه‌ای از پس لرزه‌هاست متفاوتند با توجه به این واقعیت که هیچ‌کدام از تک زمین لرزه‌ها در دنباله شوک اصلی نیست، بنابراین هیچ‌یک از قدرت قابل توجهی بالاتر از دیگران ندارد. نمونه‌ای از ازدحام زلزله، فعالیت پارک ملی یلو استون(Yellowstone) در سال ۲۰۰۴ می‌باشد.ل

طوفان زلزله

گاهی اوقات یک سری از زمین لرزه‌ها به صورت طوفان زلزله رخ می‌دهد، که در آن زلزله به گسل پرخوشه ضربه می‌زند، که باعث لرزش و یا توزیع مجدّد تنش از زلزله قبلی ارسال شده، می‌شود. مشابه پس لرزه‌ها اما در بخشهای مجاور گسل، این طوفان‌ها طی سالیان اتفاق می‌افتد، همراه با برخی زلزله‌ها یی که به اندازهٔ زلزله‌های اولیه مخربند. چنین الگویی در دنبالهٔ زلزله‌ها در گسل شمال آناتولی در ترکیه در قرن ۲۰ مشاهده شد و برای خوشه‌های غیرعادی قدیمی از زلزله بزرگ در خاور میانه استنباط شد.

حجم و تعداد دفعات وقوع

حدود ۵۰۰،۰۰۰ زمین لرزه در هر سال وجود دارد که از این تعداد ۱۰۰،۰۰۰ تا می‌تواند احساس می‌شود. زمین لرزهٔ کوچک به طور مداوم در سراسر جهان در مناطقی مانند کالیفرنیا و آلاسکا، ایالات متحده همچنین در گواتمالا، شیلی، پرو، اندونزی، ایران، پاکستان، آزورس در پرتغال، ترکیه، نیوزیلند، یونان، ایتالیا و ژاپن رخ می‌دهد، اما زلزله می‌تواند، تقریباً در هر نقطه‌ای رخ دهد، از جمله نیویورک، لندن و استرالیا. زمین لرزهٔ بزرگتر کمتر اتفاق می‌افتد، رابطه به صورت نمایی است؛ برای مثال، تقریباً ده برابراز زلزله‌ها ی بزرگتر از شدت ۴ در یک دوره زمانی خاص نسبت به زلزله‌های بزرگتر از شدت ۵ رخ می‌دهد. در (لرزه خیزی کم) انگلستان، به عنوان مثال، محاسبه شده‌است که عود به طور متوسط عبارتند از: زلزله ۳٫۷ -- ۴٫۶ در هر سال، زلزله ۴٫۷ -- ۵٫۵ هر ۱۰ سال، و زلزله ۵٫۶ یا بالاتر در هر ۱۰۰ سال است. این نمونه‌ای از قانون گوتنبرگ- ریشتر است. تعداد ایستگاه‌های لرزه‌ای از حدود ۳۵۰ در سال ۱۹۳۱ امروزه به هزارها از افزایش یافته‌است. نتیجتا، تعداد بیشتری زمین لرزه نسبت به گذشته منتشر می‌شود، اما این به دلیل بهبود ابزار اندازه گیری است نه به دلیل افزایش تعداد زمین لرزه‌ها. USGS تخمین می‌زند که از سال ۱۹۰۰ تا به حال به طور متوسط ۱۸ زلزله بزرگ (قدر ۷٫۰-۷٫۹) و یک زلزله خیلی بزرگ (قدر ۸٫۰ و یا بیشتر) در هر سال وجود داشته‌است، و این نسبت تقریباً ثابت بوده‌است. در سال‌های اخیر، تعداد زمین لرزه‌های بزرگ در هر سال کاهش یافته‌است، اگرچه این نتیجهٔ نوسانات آماری است، نه از روند سیستماتیک. آمار دقیق بیشتر در اندازه و تعداد زلزله‌ها، از USGS در دسترس است. بسیاری از زمین لرزه‌های جهان (۹۰ ٪ و ۸۱ ٪ از بزرگترین) در طول ۰۰۰،۴۰ کیلومتر، منطقه نعل اسبی شکل به نام کمربند زمین لرزه سیرکم پاسیفیک(circum-Pacific seismic belt)، که همچنین به عنوان زنگ آتش اقیانوس آرام شناخته شده، اتفاق می‌افتند. که در اکثرنفاط با صفحهٔ اقیانوس آرام هم مرز است. زلزله‌های بزرگ تمایل دارند در طول مرز صفحه‌های دیگر نیز رخ دهند: مثلاً در امتداد کوه‌های هیمالیا. با رشد سریع شهرهای بزرگ مانند مکزیکوسیتی، توکیو و تهران، در مناطق پر خطر زمین لرزه، برخی از زلزله شناسان هشدار می‌دهند که ممکن است زلزله زندگی تا حداکثر ۳ میلیون نفر را بگیرد.

لرزه‌خیزی القا شده

در حالی که اکثر زمین‌لرزه‌ها توسط حرکت صفحات تکتونیکی زمین ایجاد می‌شود، فعالیت‌های انسانی نیز می‌تواند زمین‌لرزه تولید کند. چهار گونه فعالیت‌های اصلی در این پدیده مشارکت می‌کنند: احداث سدها و ساختمان‌های بزرگ، حفاری و تزریق مایع به داخل چاه، استخراج از معادن زغال سنگ، و استخراج نفت.

شاید بهترین نمونه شناخته شده زمین‌لرزه سال ۲۰۰۸ در استان سیچوان چین است، این لرزش منجر به ۲۲۷۶۹٬ نفر تلفات شد و نوزدهمین زمین‌لرزه مرگبار در تمام دوران‌ها بوده‌است. باور بر این است که سد زیپینگو (Zipingpu)، زیر فشار گسل ۱۶۵۰ فوت (۵۰۳ متر) نوسان یافته؛ این فشار احتمالاً قدرت زمین‌لرزه را افزایش داده و سرعت حرکت گسل را شتاب بخشیده‌است. همچنین بزرگترین زمین لرزه‌ای که در تاریخ استرالیا روی داد، توسط بشر القا شده بود؛ از طریق استخراج از معادن زغال سنگ. شهر نیوکاسل بر بخش بزرگی از مناطق استخراج معادن زغال سنگ ساخته شده بود. زلزله از گسلی که به خاطر استخراج میلیون‌ها تن سنگ معدن ایجاد شده بود، تولید شد.

در سال ۲۰۱۱ میلادی، وقوع تعداد ۱۱ زمین‌لرزه نامعمول در شهر یانگ استون در ایالت اوهایوی آمریکا باعث شد که پژوهشگران به این نتیجه برسند که فعالیت‌های اکتشاف گاز و تزریق مایع به درون لایه‌های زمین در آن منطقه باعث فشار بر لایه‌ها و عامل بروز زمین‌لرزه شده‌اند.[۱]

اندازه گیری شدت و محل زلزله

زلزله را می‌توان توسط لرزه نگار(seismometers) تا فواصل بسیار بزرگ ثبت کرد، چرا که امواج لرزه‌ای حتی از داخل زمین هم عبور می‌کنند. قدر مطلق اندازهٔ زلزله مطابق قرارداد توسط اعداد در مقیاس قدر گشتاور (که قبلاً در مقیاس ریشتر، از قدر ۷ باعث آسیب جدی و بزرگ بیشتر مناطق گزارش شده)، در حالی که احساس قدر با استفاده از مقیاس مرکالی گزارش می‌شود. هر لرزش انواع امواج لرزه‌ای را تولید می‌کند که با سرعت‌های مختلف ازداخل سنگ عبور می‌کنند: امواج طولی P (امواج ضربه‌ای یا فشاری) امواج عرضی S (هر دو امواج بدن) و امواج سطحی مختلف (امواج ریلی). سرعت انتشار امواج لرزه‌ای حاصل از محدوده تقریبی ۳ کیلومتر بر ثانیه تا ۱۳ کیلومتر بر ثانیه، بسته به تراکم و کشش از مقدار میانه تغییر می‌کند. در داخل کره زمین امواج ضربه‌ای یا P بسیار سریعتر از امواج S حرکت می‌کنند. (تقریباً ۱٫۷: ۱). تفاوت در زمان سفرامواج از کانون به رصدخانه برای اندازه گیری فاصله‌است و می‌تواند منابع لرزه و ساختار درون زمین را نشان دهد. همچنین عمق کانون hypocenter را می‌توان به طور تقریبی محاسبه کرد. قانون کلی: به طور متوسط، فاصله (کیلومتر) به زلزله برابر است با زمان (ثانیه) بین امواج P و S. انحراف خفیف به دلیل ناهمگن بودن لایه‌های زیرسطحی زمین است.

آثار زمین لرزه

برخی از آثار زلزله به شرح زیر است:

لرزاندن و گسیختگی زمین

لرزاندن و گسیختگی زمین اثرات اصلی ایجاد شده توسط زمین لرزه هستند، اساساً منجر به آسیب زیاد یا کم ساختمان‌ها و دیگر سازه‌های سفت و سخت می‌شود. شدت عوارض بستگی به ترکیب پیچیدهٔ بزرگی زلزله، فاصله از مرکز زلزله، شرایط زمین‌شناسی و geomorpholical محل دارد که باعث تقویت یا کاهش انتشار امواج می‌شود. تکان زمین را با شتاب زمین اندازه گیری می‌کنند. ویژگی‌های خاص زمین‌شناسی، geomorphological و geostructural محل می‌توانند میزان لرزش زمین را حتی در زلزله‌های کم شدت افزایش دهند. این اثر، سایت یا تقویت محلی نامیده شده‌است. اصولاً به دلیل انتقال حرکت لرزه‌ای از خاک سخت به خاک سطحی نرم، تمرکز و ذخیرهٔ انرژی لرزه‌ای در کانون به علت نوعی تنظیم هندسی می‌باشد. گسیختگی زمین در واقع شکستن آشکار و جابه جایی سطح کره زمین در طول گسل است که ممکن است در مورد زلزله بزرگ مترها باشد. گسیختگی زمین خطر بزرگی برای سازه‌های مهندسی بزرگ مانند سدها، پل‌ها و ایستگاه‌های قدرت هسته‌ای است در نتیجه نیاز به نقشه برداری دقیق از گسل‌های موجود برای شناسایی هر گونه احتمال شکستن سطح زمین در طول مدت عمر سازه وجود دارد.

رانش زمین و بهمن

زلزله، همراه با طوفان شدید، فعالیت آتشفشانی، برخورد موج ساحلی، و آتش سوزی بزرگ، می‌تواند منجر به عدم ثبات شیب زمین وخطر بزرگی در زمین‌شناسی شود. خطر زمین لغزش حتی ممکن است در حالی که پرسنل اورژانس اقدام به نجاتت می‌کنند باقی بماند.

آتش

زلزله می‌تواند با صدمه زدن به قدرت برق یا خطوط گاز منجر به آتش سوزی شود. در صورت صدمه به شبکه آبرسانی و از دست دادن فشار، جلوگیری از گسترش آتش نیز ممکن است مشکل شود. برای مثال، مرگ و میر در زلزله ۱۹۰۶ سان فرانسیسکو بیشتر توسط آتش سوزی بود تا از زلزله.

روانگرایی خاک

روانگرایی خاک یا شبیه به مایع عملکردن خاک وقتی رخ می‌دهد که، به خاطر تکانها، دانه‌های مواد اشباع شده با آب (مانند شن و ماسه) به طور موقت استحکام خود را از دست داده و از شکل جامد به حالت روان تبدیل شوند. روانگرایی خاک می‌تواند ساختارهای سفت و سخت، مانند ساختمان‌ها و پل‌ها را، کج کند یا به ساختارهای فرورونده تبدیل کند. برای مثال، در زلزله ۱۹۶۴ آلاسکا، روانگرایی خاک باعث شد ساختمان‌های بسیاری در زمین فروروند و در نهایت به روی خود فروبریزند.

سونامی

سونامی، موجهایی با طول بلند، امواج طولانی مدت دریا هستند که توسط حرکت ناگهانی حجم زیادی از آب تولید می‌شوند. در اقیانوس فاصله بین فاکتورهای اوج موج می‌تواند ۱۰۰ کیلومتر فراتر، و دوره‌های موج می‌تواند از پنج دفیفه تا یک ساعت متفاوت باشد. چنین سونامی، ۶۰۰-۸۰۰ کیلومتر در ساعت، بسته به عمق آب حرکت می‌کند. امواج بزرگ تولید شده توسط زلزله یا زمین لغزش زیر دریایی می‌تواند در نزدیکی مناطق ساحلی در عرض چند دقیقه تاخت و تاز کند. سونامی همچنین می‌تواند هزاران کیلومتر در سراسر اقیانوس حرکت کند و ساعتها بعد از زلزله‌ای که آن را تولید کرده، سواحل دور را تخریب کند. در حالت عادی، زلزله فرورانش کمتر از قدر ۷٫۵ در مقیاس ریشتر سونامی ایجاد نمی‌کند، هر چند برخی از این موارد ثبت شده‌است. بیشتر سونامی‌های مخرب توسط زمین لرزه با بیشتر از بزرگی ۷٫۵ ریشتر ایجاد می‌شود.

سیل

سیل سرریزشدن هر مقدار آب است که به زمین می‌رسد. سیل معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که حجم آب داخل بستر، مثلاً رودخانه و یا دریاچه، بیش از ظرفیت کل آن شود، و در نتیجه مقداری آب جاری شود و در خارج از محیط طبیعی بستر قرار بگیرد. با این حال، اگر سد آسیب ببیند سیل اثرات ثانویهٔ زلزله‌است. زلزله ممکن است موجب ریزش خاک کوه شود و جریان رودخانه را مسدود کند که علت سیل شود. زمین در زیر دریاچه Sarez در تاجیکستان در معرض خطر سیل عظیمی است اگر سد ناشی از ریزش تشکیل شده توسط زلزله، معروف به سد Usoi به هنگام زمین لرزه‌های آینده شکسته شود. پیش بینی می‌شود سیل می‌تواند بر زندگی حدود ۵ میلیون نفر تاثیر بگذارد.

نیروهای جزر

تحقیقات نشان داده‌است ارتباط قوی بین نیروهای کشندی (جزرومدی) کوچک و لرزشهای غیرآتشفشانی وجود دارد.

اثرات بشر

زلزله ممکن است منجر به بیماری، فقدان نیازهای اساسی، از دست دادن زندگی، حق بیمه بالاتر، صدمه به اموال عمومی، آسیب جاده و پل و فروپاشی (یا منجر به سقوط در آینده) ساختمانها شود. زلزله همچنین می‌توانید فوران‌های آتشفشانی، که سبب بروز مشکلات آتی هستند را ایجاد کند؛ به عنوان مثال، صدمه قابل توجه به محصولات، همان‌طور که در سال معروف به «بدون تابستان» (۱۸۱۶) اتفاق افتاد.

زمین لرزه‌های ثبت شده بر پایه ی بزرگی

رتبه تاریخ محل بزرگی
۱ ۲۲ مه ۱۹۶۰ والدیویا - شیلی ۹٫۵
۲ ۲۷ مارس ۱۹۶۴ آلاسکا - ایالات متحده آمریکا ۹٫۲
۳ ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴ سوماترا - اندونزی ۹٫۱
۴ ۴ نوامبر ۱۹۵۲ کامچاتکا - روسیه ۹٫۰
۵ ۱۱ مارس ۲۰۱۱ توهوکو - ژاپن ۹٫۰[۲]

[۳]

آمادگی

به منظور تعیین احتمال فعالیت‌های لرزه نگاری آینده، زمین شناسان و دانشمندان سنگهای منطقه را بررسی می‌کنند تا تعیین کنند اگر سنگها به نظر «فشرده» می‌رسد. مطالعهٔ گسلهای یک منطقه به مطالعهٔ زمان سپری شده برای تشکیل فشار کافی برای وقوع زلزله توسط گسل نیز به عنوان یک تکنیک پیش بینی، کمک می‌کند. اندازه گیری‌ها بر اساس میزان انرژی کرنش انباشته در گسل در هر سال، زمان سپری شده از آخرین زلزله بزرگ، و انرژی و قدرت آخرین زلزله بنا می‌شوند. تمام این حقایق به دانشمندان اجازه می‌دهد میزان فشار لازم برای ایجاد گسل زلزله را تعیین کنند. اگرچه این روش بسیار مفید است، آن را تا به حال تنها در گسل سان آندریاس کالیفرنیا اجرا کرده‌اند. امروزه راه‌هایی برای محافظت و آماده سازی محل‌های احتمالی زمین لرزه از آسیب شدید وجود دارد که از طریق فرایندهای زیر است: مهندسی زلزله، آمادگی دربرابر زلزله، ایمنی لرزه‌ای خانواده، دایر کردن تجهیزات لرزه‌ای (از جمله اتصالات، مواد و روش‌های خاص)، خطر زلزله، کاهش حرکت زمین لرزه، و پیش بینی زلزله. مقاوم سازی لرزه‌ای این است که ساختارهای موجود را نسبت به فعالیت‌های زمین لرزه، حرکت زمین یا شکست خاک ناشی از زلزله مقاوم تر و بهتر کند. با درک بهتر از تقاضا لرزه‌ای در سازه‌ها و با تجربه‌های اخیر زمین لرزه‌های بزرگ در نزدیکی مراکز شهری، نیاز به مقاوم سازی لرزه‌ای هرچه بیشتر است. قبل از معرفی کدهای مدرن لرزه در اواخر ۱۹۶۰ برای کشورهای توسعه یافته (آمریکا، ژاپن و …) و در اواخر ۱۹۷۰ برای بسیاری از دیگر نقاط جهان (ترکیه، چین و …)، سازه‌های بسیاری بدون جزئیات کافی برای محافظت و تقویت لرزه‌ای طراحی شده بودند. با در نظر گرفتن مشکل قریب‌الوقوع، کارهای تحقیقاتی مختلفی انجام گرفت. علاوه بر این، دستورالعمل‌های فنی برای ارزیابی لرزه‌ای، در سراسر جهان ایجاد و بازسازی شده‌اند و به چاپ رسیده اند-- مانند ASCE - SEI ۴۱ و دستورالعمل انجمن مهندسی زلزله نیوزیلند (NZSEE).

تاریخ

پیش از قرون میانه

از زمان آناکساگوراس فیلسوف یونانی در قرن ۵ پیش از میلاد تا قرن ۱۴ میلادی، زمین لرزه معمولاً نسبت داده می‌شد به «هوا (بخار) در حفرات از زمین». تالس (۶۲۵-۵۴۷ پیش از میلاد) تنها کسی است که به طور مستند معتقد بود که زمین لرزه توسط تنش میان زمین و آب تولید می‌شود. نظریه‌های دیگری هم وجود داشت، از جمله فیلسوف یونانی آناکساماین(۵۸۵-۵۲۶ پیش از میلاد) باورداشت که شیب قسمت کوتاه از خشکی و رطوبت فعالیت‌های لرزه‌ای را ناشی می‌شود. دموکریتوس (۴۶۰ – ۳۷۱ پیش از میلاد) به طور کلی آب را برای زلزله سرزنش می‌کرد. پلینی ارشد کلیسا زلزله را «رعد و برق زیر زمینی» نامید.

بزرگی زمین‌لرزه

بزرگی زمین‌لرزه را به صورت زیر تعریف می‌کنند:

بزرگی زلزله، M برابر لگاریتم در پایه ده دامنه حداکثر (برحسب میکرون) حرکت، A، است که توسط لرزه‌سنج استاندارد ووداندرسون در فاصله صد کیلومتری از مرکز زلزله ثبت شده باشد.

  • M = Log(۱۰) A

همچنین، جهت تعیین انرژی آزاد شده توسط هر زلزله رابطه‌ای توسط ریشترگوتنبرگ در سال ۱۹۵۶ ارائه گردید که میزان انرژی آزاد شده در کانون زلزله بر حسب ارگ (erg) و بزرگی آن "M" مشخص می‌نماید.

  • Log E =۱۱٫۴ + ۱٫۵ M

با یک محاسبه ساده می‌توان نشان داد که با افزایش یک درجه‌ای اندازه بزرگی زلزله، مقدار انرژی آزاد شده تقریباً ۳۲ برابر می‌گردد.

انواع زلزله

زلزله‌ها از دید جهت آزاد شدن انرژی به دو گونهٔ افقی و عمودی تقسیم بندی می‌شوند. خرابی‌های عمده و وسیع معمولاً بر اثر زلزله‌هایی از نوع افقی صورت می‌پذیرند. چرا که اغلب ابنیا در برابر بارهای عمودی مقاومت کافی دارند.

براساس میزان خرابی به وجود آمده زلزله‌ها به ده درجه بر مبنای مرکالی تقسیم می‌گردند.

.== ثبت زلزله‌ها == به منظور ثبت زلزله‌ها از دستگاهی به نام لرزه سنج یا شتاب نگار استفاده می‌شود. داده‌های به دست آمده از این دستگاه یا به صورت یک سری از اعداد بیانگر شتاب است که به صورت (شتاب - زمان) دسته بندی شده‌اند و یا صرفاً یک سری اعداد بیانگر شتاب زمین است. در این مورد اخیر در ابتدای داده‌ها اشاره می‌گردد که فاصله زمانی این داده‌ها چند ثانیه‌است. داده‌های زلزله‌های ایران از سایت مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن قابل دریافت است.



 

سرعت اینترنت رایگان کره، ۵۰۰ برابر اینترنت پولی ایران

همچنین کاربران اینترنت در ایران برای خطوط مثلا پرسرعت 128کیلوبیت بر ثانیه چیزی حدود 15هزار تومان می‌پردازند که معادل تقریبی 15دلار می‌شود در حالی که قیمت اینترنت 4مگابیت بر ثانیه در همسایگی ایران چیزی حدود 25دلار در سال است.


سال ۷۳ اوّلین وب سایت ایرانی داخل ایران راه‌اندازی می شود و یک سال بعد مجلس شورای اسلامی با تصویب تأسیس شرکت امور ارتباطات دیتا تحت نظر شرکت مخابرات ایران مسؤلیت توسعه خدمات دیتا در سطح کشور را به طور انحصاری در اختیار آن شرکت قرار می‌دهد. و به این ترتیب اینترنت در ایران رسمیت پیدا می کند.

 

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از آفتاب نیوز، با گذشت ۱۷ سال از پیدایش اینترنت در ایران، امروزه این فناوری به‌عنوان ابزاری کارآمد و مهم در زندگی شهروندان شناخته می‌شود، به طوری که با توجه به جامعه جوان ایران و استقبال آنها از سرویس های این فناوری ، بیش از ۳۵ میلیون کاربر اینترنت در ایران از خدمات آن استفاده می کنند.

اهمیت خدمات ارتباطات و IT در توسعه و پیشرفت ملت ها به حدی است که دولت ها و ارائه‌دهندگان اینترنت درتلاشند تا اینترنت را با بیشترین سرعت، بالاترین کیفیت، بهترین خدمات پشتیبانی و کمترین قیمت به کاربران خود ارائه دهند تا راه توسعه را بر رقبای خود در بازار پهنای باند تنگ کنند.

این درحالی است که تازه ترین بررسی های سایت اسپید تست (Speedtest.net) نشان می‌دهد که ایران در زمینه بهره‌مندی از سرعت اینترنت در دنیا، در جایگاه ۱۷۵ قرار دارد.

این بررسی ها نشان می دهد، سرعت متوسط اینترنت در کره‌جنوبی ۱۴/۶ مگابیت برثانیه می باشد که این کشور را به‌عنوان کشوری که بالاترین سرعت اینترنت را به کاربران عادی عرضه می‌کند، معرفی کرده است. کره‌جنوبی سریع‌ترین اینترنت خود را با قیمت ۲۸/۵۰ دلار در ماه ارائه می‌کند در شرایطی که برپایه گزارش اداره ملی آمار در این کشور، متوسط درآمد کره‌جنوبی برای یک خانواده کارگر با حداقل تحصیلات ۲۷هزار و ۳۸۴ دلار است.

اما در ایران شرایط به طور کلی متفاوت تر از هر کشور دیگری است تا جایی که سرعت متوسط اینترنت در ایران ۶۱ صدم مگابیت بر ثانیه است ، و از این لحاظ جایگاه ۱۷۶ در میان ۱۸۵ کشور جهان از آن ماست . و شاید نکته جالب توجه نیز این باشد که افغانستان، با دارا بودن رتبه ۱۴۵ و میانگین سرعت ۱/۲۸ مگابیت بر ثانیه از ایران بالاتر است.

همچنین کاربران اینترنت در ایران برای خطوط مثلا پرسرعت ۱۲۸کیلوبیت بر ثانیه چیزی حدود ۱۵هزار تومان می‌پردازند که معادل تقریبی ۱۵دلار می‌شود در حالی که قیمت اینترنت ۴مگابیت بر ثانیه در همسایگی ایران چیزی حدود ۲۵دلار در سال است.

مقایسه بین سرعت و قیمت اینترنت در کره جنوبی و ایران نشان می دهد که سرعت اینترنت رایگان کره جنوبی حدود ۵٠٠ برابر اینترنت پولی در ایران است. در حالی که قیمت اینترنت ۱۲۸ کیلو بیت در ثانیه ای ایران بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان در ماه هزینه دارد قیمت اینترنت ۲۲۴ مگابیت برثانیه ای کشورهای چون مالزی تنها حدود ۱۵۰۰ تومان در ماه تعیین شده است. قیمت یک سرویس۲۵۶ در ایران تقریبا ۲ برابر امارات، ۳ برابر مصر و ۱۲ برابر ترکیه است! در قیمت های خرده فروشی، هزینه پهنای باند در ایران تا بیش از ۵۰ برابر قیمت جهانی می‌رسد و این یعنی فاجعه ای بزرگ در عصر فناوری اطلاعات.

اما در روزهای اخیر خبرهایی در خصوص گران شدن قیمت اینترنتت در ایران شنیده شد که از افزایش ۳ تا ۱۴ برابری قیمت اینترنت در ایران حکایت دارد. به طوری که شرکت‌های مخابرات استانی هزینه سرویس‌دهی به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت موسوم به ‌ای‌دی‌اس‌ال را بین ۳ تا ۱۴ برابر افزایش داده اند.

به نظر می سد این افزایش ناگهانی قیمت باعث حذف شرکت‌های بخش خصوصی از دایره ارائه خدمات اینترنت شود . زیرا افزایش ۱۴ برابری یعنی اعمال تعرفه‌های جدیدی براساس هزینه تمام شده و در نهایت افزایش هزینه برای مشترکان اینترنت ؟!

ارائه اینترنت پرسرعت در برخی کشورها می‌تواند نسبت به خدمات مشابه در سایر کشورها با قیمت بالاتری ارائه شود که در این مورد باید به سطح زندگی، میزان تورم و متوسط درآمد خانواده‌ها در آن کشور توجه کرد؛ به‌طوری که یک خانواده متوسط در کشوری با تورم ثابت به‌دلیل درآمد سالانه قابل توجه، قادر به پرداخت هزینه بالای ۳۰ دلار در ماه برای دریافت اینترنت بالای ۳مگابیت برثانیه باشد.

حال اگر هزینه اینترنت در کشور ما نسبت به میزان درآمد سرانه اشخاص ، بالا رود موجب جلوگیری از گسترش این سرویس در ایران و بالطبع باعث می شود در رابطه با میزان دسترسی به اینترنت ، رتبه مناسبی در جهان نداشته باشیم. و همه این عوامل دست به دست می دهند تا امکان اجرای طرح‌های دورکاری، پیاده‌سازی‌ طرح دولت الکترونیک و ارائه خدمات اینترنتی به شهروندان میسر نشود.

به هر حال خوش بینانه‌ترین اظهارات مقامات اجرایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حکایت از افزایش پهنای باند اینترنت کشور از ۱۲۸ کیلوبیت فعلی به ۵۱۲ کیلو بیت بر ثانیه در سال پایانی برنامه پنجم توسعه یعنی سال ۱۳۹۴ و کاهش قیمت آن را داشت که با این وجود سال ۹۴ هم سالی است که احتمالا در آن ایران رتبه آخر جهانی را در زمینه سرعت اینترنت با بالاترین قیمت و با فاصله بسیار از آن خود خواهد


نویسنده : رضا - ساعت 9:23 روز جمعه 14 مهر 1391برچسب:,

رایانه

 
 
ابررایانهٔ کلمبیا در مرکز تحقیقات آمِس، ناسا.

رایانه[۱] یا کامپیوتر (به انگلیسی: computer) ماشینی است که از آن برای پردازش اطلاعات استفاده می‌شود.

محتویات

نام

در زبان انگلیسی «کامپیوتر» به ماشینی می‌گفتند که محاسبات ریاضی را (بدون ابزارهای کمکی مکانیکی) انجام می‌داد. بر پایهٔ «واژه‌نامه ریشه‌یابی Barnhart Concise» واژهٔ کامپیوتر در سال ۱۶۴۶ به زبان انگلیسی وارد گردید که به معنی «شخصی که محاسبه می‌کند» بوده‌است و سپس از سال ۱۸۹۷ به ماشین‌های محاسبه مکانیکی گفته می‌شد. در هنگام جنگ جهانی دوم «کامپیوتر» به زنان نظامی انگلیسی و آمریکایی که کارشان محاسبه مسیرهای شلیک توپ‌های بزرگ جنگی به وسیله ابزار مشابهی بود، اشاره می‌کرد[نیازمند منبع].

در اوایل دهه ۵۰ میلادی هنوز اصطلاح ماشین حساب (computing machines) برای معرفی این ماشین‌ها به‌کار می‌رفت. پس از آن عبارت کوتاه‌تر کامپیوتر (computer) به‌جای آن به‌کار گرفته شد. ورود این ماشین به ایران در اوائل دهه ۱۳۴۰ بود و در فارسی از آن زمان به آن «کامپیوتر» می‌گفتند. واژه رایانه در دو دهه اخیر در فارسی رایج شده و به‌تدریج جای «کامپیوتر» را گرفت[نیازمند منبع].

برابر این واژه در زبان‌های دیگر حتماً همان واژه زبان انگلیسی نیست. در زبان فرانسوی واژه "ordinateur"، که معادل «سازمان‌ده» یا «ماشین مرتب‌ساز» می‌باشد به‌کار می‌رود. در اسپانیایی "ordenador" با معنایی مشابه استفاده می‌شود، همچنین در دیگر کشورهای اسپانیایی زبان computadora بصورت انگلیسی‌مآبانه‌ای ادا می‌شود. در پرتغالی واژه computador به‌کار می‌رود که از واژه computar گرفته شده و به معنای «محاسبه کردن» می‌باشد. در ایتالیایی واژه "calcolatore" که معنای ماشین حساب بکار می‌رود که بیشتر روی ویژگی حسابگری منطقی آن تاکید دارد. در سوئدی رایانه "dator" خوانده می‌شود که از "data" (داده‌ها) برگرفته شده‌است. به فنلاندی "tietokone" خوانده می‌شود که به معنی «ماشین اطلاعات» می‌باشد. اما در زبان ایسلندی توصیف شاعرانه‌تری بکار می‌رود، «tölva» که واژه‌ایست مرکب و به معنای «زن پیشگوی شمارشگر» می‌باشد. در چینی رایانه «dian nao» یا «مغز برقی» خوانده می‌شود. در انگلیسی واژه‌ها و تعابیر گوناگونی استفاده می‌شود، به‌عنوان مثال دستگاه داده‌پرداز («data processing machine»). اما اکنون اکثر انسان‌ها کامپیوتر را مهمترین نیاز بشر می‌دانند. کامپیوتر در زبان فارسی به رایانه معروف است.

معنای واژهٔ فارسی رایانه

واژهٔ رایانه از مصدر رایانیدن ساخته شده که در فارسی میانه به شکلِ rāyēnīdan و به معنای «سنجیدن، سبک و سنگین کردن، مقایسه کردن» یا «مرتّب کردن، نظم بخشیدن و سامان دادن» بوده‌است.[نیازمند منبع] این مصدر در زبان فارسی میانه یا همان پهلوی کاربرد فراوانی داشته و مشتق‌های زیادی نیز از آن گرفته شده بوده. در زبان فارسی نو یا همان فارسی (دری) این فعل و مشتق‌هایش به کار نرفته‌اند.[نیازمند منبع] برایِ مصدر رایانیدن/ رایاندن در فرهنگ واژهً دهخدا چنین آمده:

رایاندن
[ دَ ] (مص) رهنمائی نمودن به بیرون. هدایت کردن. (ناظم الاطباء). اما در مآخذ دیگر دیده نشد.

و گویا تنها در فرهنگ ناظم الاطبا آمده‌است.

شکلِ فارسی میانهٔ این واژه rāyēnīdan بوده و اگر می‌خواسته به فارسی نو برسد به شکل رایانیدن/ رایاندن درمی‌آمده. (بسنجید با واژه‌یِ فارسیِ میانه‌یِ āgāhēnīdan که در فارسیِ نو آگاهانیدن/ آگاهاندن شده‌است).

این واژه از ریشه‌یِ فرضیِ ایرانیِ باستانِ –radz* است که به معنایِ «مرتّب کردن» بوده. این ریشه به‌صورتِ –rad به فارسیِ باستان رسیده و به شکلِ rāy در فارسیِ میانه (پهلوی) به‌کار رفته. از این ریشه ستاک‌هایِ حالِ و واژه‌هایِ زیر در فارسیِ میانه و نو به‌کار رفته‌اند:

  • -ā-rādz-a*یِ ایرانیِ باستان> -ā-rāy ِ فارسی میانه که در واژه‌یِ آرایشِ فارسیِ نو دیده می‌شود.
  • -pati-rādz-a*یِ ایرانیِ باستان> -pē-rāy ِ فارسی میانه که در واژه‌یِ پیرایشِ فارسیِ نو دیده می‌شود؛ و
  • -rādz-ta*یِ ایرانیِ باستان> rāst ِ فارسی میانه که در واژه‌یِ راستِ فارسیِ نو دیده می‌شود.

این ریشه‌یِ ایرانی از ریشه‌یِ هندواروپاییِ -reĝ* به معنایِ «مرتّب کردن و نظم دادن» آمده‌است. از این ریشه در

  • هندی rāj-a به معنیِ «هدایت‌کننده، شاه» (یعنی کسی که نظم می‌دهد)؛
  • لاتینی rect-us به معنیِ «راست، مستقیم»،
  • فرانسه di-rect به معنیِ «راست، مستقیم»،
  • آلمانی richt به معنیِ «راست، مستقیم کردن» و
  • انگلیسی right به معنیِ «راست، مستقیم، درست»

برجای مانده‌است.

در فارسیِ نو پسوندِ -ـه (= /e/ در فارسی رسمی ایران و /a/ در فارسی رسمی افغانستان و تاجیکستان) را به ستاکِ حالِ فعل‌ها می‌چسبانند تا نامِ ابزارِ آن فعل‌ها به‌دست آید (البته با این فرمول مشتق‌های دیگری نیز ساخته می‌شود، امّا در اینجا تنها نامِ ابزار مدِّ نظر است)؛ برای نمونه از

  • مالـ- (یعنی ستاکِ حالِ مالیدن) + -ـه، ماله «ابزار مالیدنِ سیمان و گچِ خیس»
  • گیر- (یعنی ستاکِ حالِ گرفتن) + -ـه، گیره «ابزار گرفتن»
  • پوشـ- (یعنی ستاکِ حالِ پوشیدن) + -ـه، پوشه «ابزار پوشیدن» (خود را جایِ کاغذهایی بگذارید که پوشه را می‌پوشند!)
  • رسانـ- (یعنی ستاکِ حالِ رساندن) + -ـه، رسانه «ابزار رساندنِ اطّلاعات و برنامه‌هایِ دیداری و شنیداری»

حاصل می‌گردد.

در فارسیِ نو پسوندِ -ـه (= e- یا همان a-) را به ستاکِ حالِ "رایانیدن" یعنی رایانـ- چسبانده‌اند تا نامِ ابزارِ این فعل ساخته شود؛ یعنی "رایانه" به معنایِ «ابزارِ نظم بخشیدن و سازماندهی (ِ داده‌ها)» است.

سازندگان این واژه به واژه‌یِ فرانسویِ این مفهوم، یعنی ordinateurتوجّه داشته‌اند[۲] که در فرانسه از مصدرِ ordre«ترتیب و نظم دادن و سازمان بخشیدن» ساخته شده. به هرحال، معنادهیِ واژه‌یِ رایانه برایِ این دستگاه جامع‌تر و رساتر از کامپیوتر است. یادآور می‌شود که computerبه معنایِ «حسابگر» یا «مقایسه‌گر» است، حال آن‌که کارِ این دستگاه براستی فراتر از "حساب کردن" است.

تاریخچه

نوشتار اصلی: تاریخچه رایانه

در گذشته دستگاه‌های مختلف مکانیکی ساده‌ای مثل خط‌کش محاسبه و چرتکه نیز رایانه خوانده می‌شدند. در برخی موارد از آن‌ها به‌عنوان رایانه قیاسی نام برده می‌شود. البته لازم به ذکر است که کاربرد واژهٔ رایانه آنالوگ در علوم مختلف بیش از این است که به چرتکه و خطکش محاسبه محدود شود. به طور مثال در علوم الکترونیک، مخابرات و کنترل روشی برای محاسبه مشتق و انتگرال توابع ریاضی و معادلات دیفرانسیل توسط تقویت کننده‌های عملیاتی، مقاومت، سلف و خازن متداول است که به مجموعهٔ سیستم مداری Analog Computer گفته می‌شود [۳]. چرا که برخلاف رایانه‌های رقمی، اعداد را نه به‌صورت اعداد در پایه دو بلکه به‌صورت کمیت‌های فیزیکی متناظر با آن اعداد نمایش می‌دهند. چیزی که امروزه از آن به‌عنوان «رایانه» یاد می‌شود در گذشته به عنوان «رایانه رقمی (دیجیتال)» یاد می‌شد تا آن‌ها را از انواع «رایانه آنالوگ» جدا سازند.

به تصریح دانشنامه انگلیسی ویکی‌پدیا، بدیع‌الزمان ابوالعز بن اسماعیل بن رزاز جَزَری (درگذشتهٔ ۶۰۲ ق.) یکی از نخستین ماشین‌های اتوماتا را که جد رایانه‌های امروزین است، ساخته بوده‌است. این مهندس مکانیک مسلمان از دیاربکر در شرق آناتولی بوده‌است. رایانه یکی از دو چیز برجسته‌ای است که بشر در سدهٔ بیستم اختراع کرد. دستگاهی که بلز پاسکال در سال ۱۶۴۲ ساخت اولین تلاش در راه ساخت دستگاه‌های محاسب خودکار بود. پاسکال آن دستگاه را که پس از چرتکه دومیت ابزار ساخت بشر بود، برای یاری رساندن به پدرش ساخت. پدر وی حسابدار دولتی بود و با کمک این دستگاه می‌توانست همه اعدادشش رقمی را با هم جمع و تفریق کند.[۴]

لایبنیتز ریاضی‌دان آلمانی نیز از نخستین کسانی بود که در راه ساختن یک دستگاه خودکار محاسبه کوشش کرد. او در سال ۱۶۷۱ دستگاهی برای محاسبه ساخت که کامل شدن آن تا ۱۹۶۴ به درازا کشید. همزمان در انگلستان ساموئل مورلند در سال ۱۶۷۳ دستگاهی ساخت که جمع و تفریق و ضرب می‌کرد.[۴]

در سدهٔ هجدهم میلادی هم تلاش‌های فراوانی برای ساخت دستگاه‌های محاسب خودکار انجام شد که بیشترشان نافرجام بود. سرانجام در سال ۱۸۷۵ میلادی استیفن بالدوین نخستین دستگاه محاسب را که هر چهار عمل اصلی را انجام می‌داد، به نام خود ثبت کرد.[۴]

از جمله تلاش‌های نافرجامی که در این سده صورت گرفت، مربوط به چارلز ببیج ریاضی‌دان انگلیسی است. وی در آغاز این سده در سال ۱۸۱۰ در اندیشهٔ ساخت دستگاهی بود که بتواند بر روی اعداد بیست و شش رقمی محاسبه انجام دهد. او بیست سال از عمرش را در راه ساخت آن صرف کرد اما در پایان آن را نیمه‌کاره رها کرد تا ساخت دستگاهی دیگر که خود آن را دستگاه تحلیلی می‌نامید آغاز کند. او می‌خواست دستگاهی برنامه‌پذیر بسازد که همه عملیاتی را که می‌خواستند دستگاه برروی عددها انجام دهد، قبلا برنامه‌شان به دستگاه داده شده باشد. قرار بود عددها و درخواست عملیات برروی آن‌ها به یاری کارت‌های سوراخ‌دار وارد شوند. بابیچ در سال ۱۸۷۱ مرد و ساخت این دستگاه هم به پایان نرسید.[۴]

کارهای بابیچ به فراموشی سپرده شد تا این که در سال ۱۹۴۳ و در بحبوحه جنگ جهانی دوم دولت آمریکا طرحی سری برای ساخت دستگاهی را آغاز کرد که بتواند مکالمات رمزنگاری‌شدهٔ آلمانی‌ها را رمزبرداری کند. این مسئولیت را شرکت آی‌بی‌ام و دانشگاه هاروارد به عهده گرفتند که سرانجام به ساخت دستگاهی به نام ASCC در سال ۱۹۴۴ انجامید. این دستگاه پنج تنی که ۱۵ متر درازا و ۲٫۵ متر بلندی داشت، می‌توانست تا ۷۲ عدد ۲۴ رقمی را در خود نگاه دارد و با آن‌ها کار کند. دستگاه با نوارهای سوراخدار برنامه‌ریزی می‌شد و همهٔ بخش‌های آن مکانیکی یا الکترومکانیکی بود.[۴]

تعریف داده و اطلاعات

داده به آن دسته از ورودی‌هایی خام گفته می‌شود که برای پردازش به رایانه ارسال می‌شوند.

اطّلاعات به داده‌های پردازش شده می‌گویند.

رایانه‌ها چگونه کار می‌کنند؟

از زمان رایانه‌های اولیه که در سال ۱۹۴۱ ساخته شده بودند تا کنون فناوری‌های دیجیتالی رشد نموده‌است، معماری فون نوِیمن یک رایانه را به چهار بخش اصلی توصیف می‌کند: واحد محاسبه و منطق (Arithmetic and Logic Unit یا ALU)، واحد کنترل یا حافظه، و ابزارهای ورودی و خروجی (که جمعا I/O نامیده می‌شود). این بخش‌ها توسط اتصالات داخلی سیمی به نام گذرگاه (bus) با یکدیگر در پیوند هستند.

حافظه

تصویری از یک هارددیسک

در این سامانه، حافظه بصورت متوالی شماره گذاری شده در خانه‌ها است، هرکدام محتوی بخش کوچکی از داده‌ها می‌باشند. داده‌ها ممکن است دستورالعمل‌هایی باشند که به رایانه می‌گویند که چه کاری را انجام دهد باشد. خانه ممکن است حاوی اطلاعات مورد نیاز یک دستورالعمل باشد. اندازه هر خانه، وتعداد خانه‌ها، در رایانهٔ مختلف متفاوت است، همچنین فناوری‌های بکاررفته برای اجرای حافظه نیز از رایانه‌ای به رایانه دیگر در تغییر است(از بازپخش‌کننده‌های الکترومکانیکی تا تیوپ‌ها و فنرهای پر شده از جیوه و یا ماتریس‌های ثابت مغناطیسی و در آخر ترانزیستورهای واقعی و مدار مجتمع‌ها با میلیون‌ها فیوز نیمه هادی یا MOSFETهایی با عملکردی شبیه ظرفیت خازنی روی یک تراشه تنها).

پردازش

تصویری از یک CPU یا واحد پردازشگر مرکزی

واحد محاسبه و منطق یا ALU دستگاهی است که عملیات پایه مانند چهار عمل اصلی حساب (جمع و تفریق و ضرب و تقسیم)، عملیات منطقی (و، یا، نقیض)، عملیات قیاسی (برای مثال مقایسه دو بایت برای شرط برابری) و دستورات انتصابی برای مقدار دادن به یک متغیر را انجام می‌دهد. این واحد جائیست که «کار واقعی» در آن صورت می‌پذیرد.

البته CPUها به دو دسته کلی RISC و CISC تقسیم بندی می‌شوند. نوع اول پردازش‌گرهای مبتنی بر اعمال ساده هستند و نوع دوم پردازشگرهای مبتنی بر اعمال پیچیده می‌باشند. پردازشگرهای مبتنی بر اعمال پیچیده در واحد محاسبه و منطق خود دارای اعمال و دستوراتی بسیار فراتر از چهار عمل اصلی یا منطقی می‌باشند. تنوع دستورات این دسته از پردازنده‌ها تا حدی است که توضیحات آن‌ها خود می‌تواند یک کتاب با قطر متوسط ایجاد کند. پردازنده‌های مبتنی بر اعمال ساده اعمال بسیار کمی را پوشش می‌دهند و در حقیقت برای برنامه‌نویسی برای این پردازنده‌ها بار نسبتاً سنگینی بر دوش برنامه‌نویس است. این پردازنده‌ها تنها حاوی ۴ عمل اصلی و اعمال منطقی ریاضی و مقایسه‌ای به علاوه چند دستور بی‌اهمیت دیگر می‌باشند. هرچند ذکر این نکته ضروری است که دستورات پیچیده نیز از ترکیب تعدادی دستور ساده تشکیل شده‌اند و برای پیاده‌سازی این دستورات در معماری‌های مختلف از پیاده‌سازی سخت‌افزاری(معماری CISC) و پیاده‌سازی نرم‌افزاری(معماری RISC) استفاده می‌شود.

(قابل ذکر است پردازنده‌های اینتل از نوع پردازنده مبتنی بر اعمال پیچیده می‌باشند.)

واحد کنترل همچنین این مطلب را که کدامین بایت از حافظه حاوی دستورالعمل فعلی اجرا شونده‌است را تعقیب می‌کند، سپس به واحد محاسبه و منطق اعلام می‌کند که کدام عمل اجرا و از حافظه دریافت شود و نتایج به بخش اختصاص داده شده از حافظه ارسال گردد. بعد از یک بار عمل، واحد کنترل به دستورالعمل بعدی ارجاع می‌کند(که معمولاً در خانه حافظه بعدی قرار دارد، مگر اینکه دستورالعمل جهش دستورالعمل بعدی باشد که به رایانه اعلام می‌کند دستورالعمل بعدی در خانه دیگر قرار گرفته‌است).

ورودی/خروجی

تصویری از یک رایانه، صفحه نمایشگر(Monitor) نقش خروجی و صفحه کلید(keyboard) نقش ورودی را دارد.

بخش ورودی/خروجی (I/O) این امکان را به رایانه می‌دهد تا اطلاعات را از جهان بیرون تهیه و نتایج آن‌ها را به همان جا برگرداند. محدوده فوق العاده وسیعی از دستگاه‌های ورودی/خروجی وجود دارد، از خانواده آشنای صفحه‌کلیدها، نمایشگرها، نَرم‌دیسک گرفته تا دستگاه‌های کمی غریب مانند رایابین‌ها (webcams). (از سایر ورودی/خروجی‌ها می‌توان موشواره mouse، قلم نوری، چاپگرها (printer)، اسکنرها، انواع لوح‌های فشرده(CD, DVD) را نام برد).

چیزی که تمامی دستگاه‌های عمومی در آن اشتراک دارند این است که آن‌ها رمزکننده اطلاعات از نوعی به نوع دیگر که بتواند مورد استفاده سیستم‌های رایانه دیجیتالی قرار گیرد، هستند. از سوی دیگر، دستگاه‌های خروجی آن اطلاعات به رمز شده را رمزگشایی می‌کنند تا کاربران آن‌ها را دریافت نمایند. از این رو یک سیستم رایانه دیجیتالی یک نمونه از یک سامانه داده‌پردازی می‌باشد.

دستورالعمل‌ها

هر رایانه تنها دارای یک مجموعه کم تعداد از دستورالعمل‌های ساده و تعریف شده می‌باشد. از انواع پرکاربردشان می‌توان به دستورالعمل «محتوای خانه ۱۲۳ را در خانه ۴۵۶ کپی کن!»، «محتوای خانه ۶۶۶ را با محتوای خانه ۰۴۲ جمع کن، نتایج را در خانه ۰۱۳ کن!»، «اگر محتوای خانه ۹۹۹ برابر با صفر است، به دستورالعمل واقع در خانه ۳۴۵ رجوع کن!».

دستورالعمل‌ها در داخل رایانه بصورت اعداد مشخص شده‌اند - مثلاً کد دستور العمل (copy instruction) برابر ۰۰۱ می‌تواند باشد. مجموعه معین دستورالعمل‌های تعریف شده که توسط یک رایانه ویژه پشتیبانی می‌شود را زبان ماشین می‌نامند. در واقعیت، اشخاص معمولاً به زبان ماشین دستورالعمل نمی‌نویسند بلکه بیشتر به نوعی از انواع سطح بالای زبان‌های برنامه‌نویسی،

نویسنده : رضا - ساعت 9:23 روز جمعه 14 مهر 1391برچسب:,

خواص مفید قارچ ها

قارچ

بسیاری از مردم، از رفتن به جنگل و کندن قارچ برای خوردن لذت می برند، اما شناخت نوع قارچ می تواند مسئله مهمی باشد.

بیش از 38 هزار نوع قارچ وجود دارد که بعضی از آنها سمی اند و بعضی از آنها قابل خوردن می باشند. رنگ، شکل و اندازه ی قارچ ها می تواند خیلی متنوع و مختلف باشد.

این مسئله خیلی مهم است که بتوانید به طور صحیح، قارچ کنده شده را بشناسید تا از خوردن نوع سمی آن دوری نمایید.

فراعنه ی مصر، قارچ را یک خوراکی لذیذ می دانستند و یونانی ها اعتقاد داشتند که قارچ برای جنگاوران در صحنه نبرد، تولید قدرت می کند. رومی ها نیز قارچ را به عنوان یک هدیه از جانب خدا برمی شمردند و آن را فقط در روزهای عید استفاده می کردند. چینی ها از آن به عنوان یک گنج غذایی سالم مصرف می کردند.

قارچ

امروزه از قارچ ها به خاطر طعم و بافت شان در تهیه غذاها استفاده می کنند. آنها می توانند طعم خودشان را به غذاها بدهند، یا طعم مواد دیگر را به خودشان بگیرند. طعم آنها معمولا در طول پخت افزایش پیدا می کند و شکل شان هم با روش های معمول آشپزی مثل سرخ کردن و خرد کردن حفظ می شود.

قارچ را معمولا به سوپ ،سالاد و ساندویچ اضافه می کنند، یا از آن به عنوان پیش غذا استفاده می نمایند. قارچ ها، شکل زیبایی به غذاها می دهند.

قارچ ها به دو دسته ی وحشی و پرورشی تقسیم می شوند. بعضی از آنها اثرات مفیدی در سلامتی انسان دارند، مثل رقیق کردن خون، جلوگیری از ایجاد و رشد تومورهای سرطانی.

قارچ ها 80 تا 90 درصد، آب دارند و خیلی کم کالری هستند. آنها مقدار کمی چربی و سدیم (نمک) و 8 تا 10 درصد فیبر دارند و یک خوراکی ایده آل برای افرادی هستند که می خواهند وزن و فشار خون شان را کنترل کنند.

مواد مغذی موجود در 100 گرم قارچ خام:

 

انرژی 13 کالری
پروتئین 2 گرم
پتاسیم 320 میلی گرم
مس 1 میلی گرم
اسیدپنتوتنیک(B5) 2 میلی گرم
بیوتین(B7) 12 میکروگرم
اسیدفولیک(B9) 44 میکروگرم
آهن 1 میلی گرم
نیاسین(B3) 3 میلی گرم
فیبر 1 گرم

قارچ، منبع خوب آهن:

در هر 100 گرم قارچ، حدود یک میلی گرم آهن وجود دارد.

برعکس خیلی از مواد غذایی گیاهی، قارچ دارای فیتات نیست. فیتات جذب آهن و بعضی مواد معدنی را در بدن کاهش می دهد. بنابراین آهن موجود در قارچ به سرعت جذب می شود.

قارچ منبع خوب پتاسیم و مس:

قارچ

قارچ یک منبع عالی پتاسیم می باشد که این ماده به کاهش فشار خون کمک می کند و خطر سکته قلبی را پایین می آورد. به طور متوسط قارچ portabella (تصویر مجاور) حتی از یک عدد موز و یا یک لیوان آب پرتقال هم بیشتر پتاسیم دارد.

یک واحد قارچ که شامل 5 عدد متوسط می باشد، حدود 20 تا 40 درصد نیاز بدن به مس را تأمین می کند و اگر به طور مرتب خورده شود، به کاهش فشار خون کمک کرده و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

 

قارچ منبع غنی از سلنیوم:

سلنیوم آنتی اکسیدانی است که با ویتامین E کار می کند و از سلول ها در برابر صدمات رادیکال های آزاد محافظت می نماید. مطالعات نشان داده است افرادی که دو برابر مقدار توصیه شده در روز سلنیوم مصرف کرده اند، خطر سرطان پروستات در آنها تا 65 درصد کاهش یافته است.

یک مطالعه بر روی افراد مسن نشان داد، مردانی که مقدار سلنیوم خون شان کم است، در مقایسه با آنهایی که سطح سلنیوم خون بالایی دارند، 4 تا 5 برابر بیشتر در معرض سرطان پروستات قرار دارند.

خواص درمانی قارچ ها:

قارچ

طی قرن ها از انواع قارچ در تهیه داروهای سنتی شرقی برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شده است.

به عنوان مثال در ژاپن و چین از قارچ shiitake (تصویر مجاور) برای جلوگیری از بیماری های قلبی، ایجاد مقاومت در برابر ویروس ها و بیماری ها، درمان خستگی، سرماخوردگی و آنفلوانزا استفاده می شود.

یک نوع از عصاره ی این قارچ، از سیستم ایمنی بدن در مقابل عفونت ها محافظت می کند و فعالیت ضد توموری هم نشان می دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

تعدادی از قارچ ها از خانواده poly poraccae در پزشکی بسیار کاربرد دارد.

از این میان در مورد قارچ maiitake تحقیقات وسیعی در غرب انجام شده است. عصاره این قارچ، با افزایش فعالیت گلبول های سفید، سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند تا به ویروس ها و باکتری های مهاجم حمله کند.

سرطان:

قارچ

بیشترین نوع قارچی که در آمریکا استفاده می شود، قارچ دکمه ای سفید (تصویر مجاور)  است.

قارچ دکمه ای به دو شکل دیگر هم وجود دارد: Crimini یا قارچ های قهوه ای با طعم خاکی تر و بافت سفت تر، و قارچ های portabella با چتر بزرگ تر که مزه گوشتی دارند.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که قارچ های دکمه ای سفید می توانند احتمال خطر سرطان سینه و سرطان پروستات را کاهش دهند.

عصاره ی قارچ دکمه ای سفید می تواند باعث کاهش تکثیر سلولی در سلول های سرطانی و اندازه تومورها نیز شود.

این اثرات محافظتی می تواند با مصرف 100 گرم قارچ در روز دیده شود.

چگونه قارچ را انتخاب و نگهداری کنیم؟

قارچ هایی را که سالم هستند و صدمه ندیده اند (اوایل باز شدن چترشان می باشند)، بخرید.

با قرار دادن قارچ ها در پاکت کاغذی می توانید تا یک هفته آنها را سالم نگه دارید.

قارچ ها را باید ابتدا به آرامی تمیز کرد و سپس شست. قارچ های پرورشی ممکن است خام هم خورده شوند، اما بیشتر قارچ ها را بایستی به شکل پخته مصرف کرد.

از قارچ ها به صورت تازه، کنسرو شده، خشک شده و فریز شده استفاده می شود.

نکته قابل توجه اینکه: قارچ های وحشی را از اماکن قابل اطمینان خریداری کنید، زیرا بعضی از قارچ های وحشی، سمی اند و می توانند به سلامت قلب، کلیه و کبد صدمه بزنند و حتی کشنده باشند.

 


نویسنده : رضا - ساعت 9:17 روز جمعه 14 مهر 1391برچسب:,

قاره هاي کره زمين

به گفته برخي از جغرافيدانان زمين داراي هفت قاره است. برخي ديگر از دانشمندان جغرافيايي تعداد قاره هاي سطح زمين را به دليل در نظر گرفتن قاره ي اور آسيا که شامل دو قاره ي اروپا و آسيا مي گردد، شش قاره عنوان مي کنند.
نمایش اندازه واقعی
آفريقا از نظر وسعت در مقام دوم قرار دارد . قاره هاي ديگر به ترتيب وسعت عبارتند از آمريکاي شمالي ، آمريکاي جنوبي ،قطب جنوب ،اروپا و اقيانوسيه است .

قاره ها چه ويژگي هايي دارند ؟

قاره ها همه ي خشکي هاي سطح زمين را در بر مي گيرند. اين خشکي هاي بزرگ دشت ها و کوهستان ها، بيابان ها و درياچه ها را در خود جاي داده اند.

مردم شهرها را در قاره ها مي سازند تقريباً  تمام مردم زمين روي قاره ها زندگي مي کنند. بيشتر مردم در آسيا و بقيه در ديگر قاره هاي سطح زمين جمع شده اند .

حاشيه ي يک قاره در ارتباط مستقيم با اقيانوس است . لبه ي قاره مي تواند هم صاف و هموار ، و از يک ساحل شني تشکيل شده باشد، و هم مي تواند به صورت صخره اي و پرشيب باشد . لبه ي قاره ها به سمت پايين و زير دريا سرازير مي شوند

قاره ها چگونه پديد آمده اند؟

زمين شناسان معتقدند که ميليون ها سال پيش زمين تنها از يک قاره تشکيل شده بود  آنان نام اين قاره عظيم را «پانگه آ» گذارده اند. پانگه آدرحدود200000000 سال پيش به دو قاره تقسيم شد. زمين شناسان نام هاي «گندووانا» و «لورازيا» را براي اين دو قاره برگزيدند.

قاره ها چگونه حرکت مي کنند ؟

قاره ها به خاطر اين که از صفحات بزرگ تشکيل شده اند،مي توانند حرکت کنند. اين صفحات به اطراف خود حرکت مي کنند .

قاره ها روي اين صفحات واقع شده اند. اين صفحات روي لايه اي از مواد سنگي مذاب و داغ حرکت مي کنند.

در برخي از مکان ها صفحات دچار شکستگي مي شوند، در بعضي جاها اين صفحات از هم دور مي شوند . يکي از مکان هايي که جدا شدگي صفحات اتفاق مي افتد درکف اقيانوس اطلس واقع شده است . سنگ هاي داغ مذاب در شکستگي کف اقيانوس به آرامي به سمت بالا حرکت مي کنند، هنگام خروج اين سنگ هاي داغ، سرد شده و سخت مي گردد، در اين صورت کف دريايي جديدي رابه وجود مي آورد .به خاطر اين که بستر جديدي در کف دريا اضافه مي شود، اقيانوس اطلس وسيع تر مي گردد. در نتيجه ي اين فرايند است که اروپا و آمريکا به آرامي از هم دور مي شوند.

 
نمايش اندازه واقعی
 


نویسنده : رضا - ساعت 9:10 روز جمعه 14 مهر 1391برچسب:,

جزیره کیش

ا

مختصات: ‏۲۷″ ۵۸′ ۵۳°شرقی ‏۵۰″ ۳۱′ ۲۶°شمالی (نقشه)

جزیره کیش

کشتی یونانی کیش ایران.jpg

Red pog.svg
جزیره کیش
Iran location map.svg
°۵۳٫۵۸۵۷۲۷شرقی °۲۶٫۳۱۰۸۵۰شمالی
کشتی یونانی
اطلاعات کلی
کشور Flag of Iran.svg ایران
استان هرمزگان
شهرستان بندر لنگه
بخش کیش
نام(های) قدیمی قیس
مردم
جمعیت ۲۰٬۶۶۷[۱]
زبان‌ گفتاری فارسی - عربی
مذهب اسلام (سنی) و (شیعه)
جغرافیای طبیعی
مساحت ۹۱.۵ کیلومتر مربع
اطلاعات شهری
پیش‌شماره تلفنی ۰۷۶۴
وبگاه جزیره کیش

جزیره کیش یکی از جزیره‌های خلیج فارس و از توابع بخش کیش، شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان و از در جنوب ایران است. در گذشته این جزیره را به نام « قیس » می‌خواندند. شکل این جزیره بیضوی مانند است و در ۱۲ کیلومتری کرانه شیبکوه جای گرفته است. این جزیره یک میلیون نفر گردشگر را سالانه به خود جذب می‌کند.

محتویات

پیشینه

از آن چه در کتب تاریخی بازگو شده است بر می‌آید که از زمان هخامنشیان و سپس اشکانیان و ساسانیان، جزیره کیش تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام، این جزیره بدست خلفای اموی افتاده است. این وضع تا سال ۲۴۹ هجری قمری ادامه یافت. در این سال یکی از ایرانیان اهل ری بر خلیفه خروج نمود و تمامی جزایر خلیج فارس و بحرین منجمله کیش را مسخر خود ساخت.[۲]

حاکمیت معنوی ایرانیان بر کیش از نامه‌های نگاشته توسط ایشان به زبان پهلوی کاملا مشهود است. از دوران حکومت آل‌بویه کیش مجددا به حکومت ایرانی بازگشت و بعدها در زمان سلجوقیان و اتابکان فارس و سپس ملوک هرمز و آل‌مظفر و تیموریان، این وضع ادامه یافت.[۲]

در دوره سلجوقیان، کیش به بزرگترین مرکز تجاری خلیج فارس تبدیل شد. در همین دوران، قیاصره در کیش به قدرت رسیدند. ایشان که در ابتدا بسیار فقیر بودند، با دزدی دریایی پایه‌های اقتصادی حکومت خود را مستحکم نمودند.[۳]حاکمان قیاصره که بر این جزیره حکمران بودند از نسل شخصی هستند به نام «قیس» این شخص از شهر سیراف که در منطقهٔ «بنی خالد النصوری» قرار دارد آمده بودند. آخرین حاکم جزیرهٔ کیش یا (قیس) که از نژاد قیاصره بوده‌اند: ملک سلطان بن ملک قوام‌الدین بن ملک تاج‌الدین بن ملک‌شاه بن قیس بن ملک جمشید. ایشان به دست سیف‌الدین ابونصر علی بن کیقباد حاکم جزیرهٔ «هرمود» به امر اتابک ابوبکر در تاریخ ۱۲ جمادی‌الثانی از سال ۶۲۶ هجری قمری (سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۶۰۸) به قتل رسید، و با کشته شدن ملک‌سلطان آخرین حاکم کیش، حکم سلالهٔ قیاصره بر کیش برای همیشه پایان یافت.[۴][۵][۶]

در دوران طلایی کیش، مورخان زیادی راجع به آن اظهار نظر نموده‌اند. ابن خرداد، ابن بطوطه و یاقوت حموی یا به کیش سفر نموده و یا در باب بزرگی آن سخنوری کرده‌اند. سعدی، در آثار خود دوجا از جزیره کیش و سفر به آن در این دوران یاد می‌کند.[۷][۳]

زکریا بن محمد بن محمود قزوینی در آثار البلاد و اخبار العباد می‌نویسد:«قیس جزیره‌ایست در دریای فارس و دورش چهار فرسخ است و آبادانی دارد. شهری در کمال حسن و لطافت در آنجا بنا شده است و کشتیهای هندیان به آن جزیره درآیند و تجارتگاه اهل هند و عجم و عرب است. آب چاه آشامند و حوض‌ها و آب‌انبارها ساخته‌اند.»[۸]

از سال ۹۱۲ تا ۱۰۳۱ این جزیره نیز هم چون جزیره هرمز به دست پرتغالی‌ها افتاد و سرانجام در این سال، امامقلی‌خان، سپهسالار شاه عباس موفق به فتح خلیج فارس و بحرین و همه جزایر آن شد. و از آن پس کیش یکی از جزایر ایرانی خلیج فارس شناخته می‌شود.[۲]

تا سال های آغازین حکومت محمدرضا پهلوی، کیش مرکز صید ماهی و مرکز تجارت مروارید خلیج فارس بوده است. با ورود مروارید ژاپن به بازار، به تدریج از اهمیت مروارید کیش کاسته شده و کیش نیز اهمیت خود را از دست داد.[۲]

در سال ۱۳۴۹ هیاتی آمریکایی-ایرانی جزیره را مورد بازدید قرارداد و با توجه به ویژگی‌های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب‌های زلال اطراف آن، به عنوان مرکز توریستی بین‌المللی انتخاب شد.[۳]

کاخ شاه، هتل کیش، فرودگاه و کازینو، اولین بناهای مدرن کیش محسوب می‌گردند. تا هنگام پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کیش مرکز تفریح شاه و دوستانش محسوب می‌شد.[۹]

جزیره کیش در سال ۱۳۶۱ به عنوان نخستین کشور برگزیده شد. امروزه اقتصاد کیش برپایه گردشگری و تجارت استوار است.[۳]

اقتصاد

در هنگام تحریم‌ها

در طول زمان تحریم‌های علیه ایران توسط کشورهای غربی، بخش عظیمی از کالای مشمول تحریم به این جزیره صادر و از طریق این جزیره در ایران توزیع می‌شد. برخی از اقلام کالاهای آمریکایی از این مسیر غیر مستقیم وارد ایران می‌شدند.[۱۰]

وضعیت طبیعی

جغرافیا

جزیرهٔ کیش جزیره‌ای بیضی شکل با محیط ۴۴ کیلومتر می‌باشد و با طولی در حدود ۱۵٫۴۵ کیلومتر و عرضی حدود ۷٫۵ کیلومتر، مساحتی معادل ۹۰ کیلومتر مربع دارد.[۱۱]
ارتفاع بلندترین منقطه این جزیره حدود ۳۵ متر از سطح دریا می‌باشد. همچنین جزیرهٔ کیش فاقد رودخانه دائمی بوده و تعداد زیادی منابع آب شیرین زیرزمینی دارد.[۳]

مسافت بین کیش تا تهران از راه هوایی ۱۰۵۲ کیلومتر، تا بوشهر از راه دریایی ۶۷۵ کیلومتر، تا بندر عباس ۲۵۰ کیلومتر، تا بندر لنگه ۹۰ کیلومتر و تا ۲۸ کیلومتر است.همچنین نزدیکترین بندر ایران به جزیرهٔ کیش، بندر چارک می‌باشد که با این جزیره ۱۸ کیلومتر فاصله دارد.[۳]

جزیره کیش (Geis) بالا سمت چپ در (نقشه ایران و توران در دوره قاجاریه که توسط آدولف اشتیلر ترسیم شده‌است.)

آب و هوا

آب و هوای کیش گرم و مرطوب بوده و میانگین دمای سالانه جزیره ۲۶/۶ درجه سانتیگراد می‌باشد. آب و هوای جزیره تحت تاثیر توده های مختلف هوای شمال غربی و جنوبی قرار داشته و به شکل کلی خشک و کم باران است. بارندگی بیشتر به صورت رگبار و درماه های زمستان اتفاق میفتد.[۳]

پوشش گیاهی

از پوشش‌های گیاهی جزیرهٔ کیش می‌توان به باغ‌های نخل خرما، درختان بومی کهور ایرانی و کنار و درختان غیر بومی مانند کهور پاکستانی (سمر)، اکالیپتوس، آکاسیا، کنوکارپوس و ابریشم اشاره کرد.در سالهای گذشته این جزیره، مرکز تاکستان‌های معروفی بوده است[۲] و همچنین از زمان حضور پرتغالیها در کیش، این جزیره یکی از مراکز رشد درخت کمیاب لور می‌باشد.[۳]

فرهنگ

لباس محلی مردان دشداشه همراه با عید قربان و عید غدیر می‌باشند. ساز اصلی محلی نوعی طبل است. شغل سنتی بومیان، ماهی گیری، دام داری، دریانوردی و بازرگانی است. مردم کیش در گذشته به صید مروارید نیز می‌پرداخته‌اند. غذاهای محلی کیش شامل انواع «قلیه»، «مضروبه»، «هریسه» و «مچبوس» است که اغلب با ماهی تهیه می‌شوند.[۳] بومیان جزیره از نژادهای دراویدی، نوردیک، سامی و سیاهپوست بوده و به زبانهای فارسی و عربی تکلم می‌کنند.[۳]

ضرب‌المثل‌های مردم کیش با جزایر اطراف متفاوت است. «پخت نانت را به نانوا واگذارکن، حتی اگر نیمی از آن را به عنوان مزدش بردارد» و «اسراف نکن! حتی اگر آب دریا بر می‌داری».[۳]

جمعیت

جمعیت جزیره کیش، بر پایه‌ی سرشماری همگانی در سال ۱۳۸۵، برابر با ۲۰٬۶۶۷ نفر بوده‌است[۱] که عمدتا در شهر کیش ساکن هستند.

به شهروندان جزیره کیش، کیشوند گویند.

اماکن دیدنی

بزرگترین[نیازمند منبع] پرچم ایران در جزیره کیش
دنیای زیر آب جزیره کیش

جاذبه‌های تاریخی

از جاذبه‌های تاریخی کیش می‌توان به حریره، پایاب و کاریز اشاره کرد.[۳]
حریره، نام شهر ویرانه‌ای است خالی از سکنه و مربوط به دوران حریره بوده مرمت شده است. [۴][۵][۶]مهمترین ابنیه کشف شده در این مجموعه ، حمام، آب‌انبار، قنات و بقایای می‌باشند.[۳]

جاذبه‌های گردشگری

جزیره کیش به دلیل ماهیت گردشگری خود، طی سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر آثار تاریخی که مورد توجه گردشگران است، پارک‌های ساحلی و تفریحی مانند ، ، سواحل ماسه‌ای-مرجانی، باغ وحش، آکواریوم، ،

نویسنده : رضا - ساعت 22:37 روز پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:,

خواص دارو هاي شيميايي


  

خواص دارو هاي شيميايي

ویتامین ا 

vitamine A

این ویتامین در رشد قد کودکان و نوجوانان تاثیر زیادی دارد و کمبود این ویتامین باعث کوتاهی قد میشود

منابع این ویتامین: کره حیوانی . زرده تخم مرغ . شیر و لبنیات پر چرب

منابع گیاهی ویتامین A : در گیاهان دارای برگ سبز تیره و میوه های زرد رنگ یافت میشود

مانند : هویج .هلو . خربزه. گوجه فرنگی . شلیل . طالبی و زردالو

ویتامین A در جگر به وفور یافت میشود اما نباید در مصرف این ویتامین زیاده روی کرد چون باعث چاقی میشود

خواص دارویی گیاه گل گاو زبان

  1. تقویت کننده حواس پنج گانه ادمی است
  2. برگهای گل کاو زبان تصفیه کننده خون است
  3. دمکرده گل گاو زبان در رفع افسردگی موثر است
  4. ارام کننده اعصاب است
  5. سرما خوردگی را بر طرف میکند
  6. باعث کاهش تب میشود
  7. برگهای تازه ان برای درمان جوشهای چرکی دهان کاربرد دارد
  8. ضماد برگهای گل گاو زبان در رفع ورم موثر است
  9. بی اختیاری ادرار را برطرف میکند

خواص دارویی هل

هل از نظر طب قدیم گرم است

گاز معده را خارج میکند

برای درمان ورم معده و روده بسیار مفید است

ادرار اور است

مسهل است و برای درمان یبوست مفید است

خوشبو است وبرای رفع بوی بد دهان مفید است

خواص چند داروی پر مصرف

سلکوکسیب یا سلوکسیب  

این دارو در درمان خشکی مفاصل کاربرد دارد

مصرف بیش از حد این دارو سبب  فشار به قلب میشود

aca یا همون اکسار خودمون

این مسکن برای درمان سر درد های خفیف ودردهای پرکنده نامعلوم در نقاط مختلف بدن کاربرد دارد

مصرف بیش از حد این مسکن سبب پوکی استخوان میشود

سربرین cerberin 

این دارو دارای خواصی مشابه داروی سلکوکسیب میباشد اما این دارو به مراتب قوی تر از داروی سلکوکسیب است وبرای خشکی مفاصل شدید و درد مفاصل شدید کاربرد دارد.

 

جنتامایسین   jentamaisin 

این دارو جز دسته انتیبیوتیک های قوی به شمار میرود ودر درمان عفونت معده و کلیه کاربرد دارد

مصرف خود سرانه این دارو سبب مشکلات عدیده گوارشی میشود

تتراسیکلین

این دارو هم جز دسته انتی بیوتیک های قوی محسوب میشود اما  نسبت به جتامایسین از عوارض کمتری برخوردار است ودر درمان عفونت های معده وروده کاربرد دارد

امپیسیلین

امپیسیلین یا همون چرک خشک کن خودمون در درمان عفونت ها یا همون جرک های حلق وبینی یا همون گلو کاربرد دارد و از داروی های شایع هست که در درمان سرماخوردگی کاربرد دارد

 خواص داروهای بیماری های دستگاه گوارش

امپرازول

امپرازول یکی از داروهای شایع بیماری های گوارشی است که بیشتر برای درمان سوزش معده کاربر دارد .

بیسموت

بیسموت برای درمان ورم معده کاربرد دارد

دایمیتیکون

دایمیتیکون برای درمان نفخ شکم کاربرد دارد

اریترومایسین

این دارو برای حرکات موجی شکل روده بزرگ کاربرد داره

کورتیموکسازول

این دارو برای درمان معده درد کاربرد دارد

شربت اسپکتورانت

این شربت برای درد سینه کاربرد دارد

بیان خواص چند داروی متداول و پر مصرف 

فلوکستین

امروزه شاید کمتر کسی باشد که با داروی فلوکسیتین سر وکار نداشته باشد

فلوکسیتین دارویی است که بیشتر پزشکان ان را تجویز میکنند واین دارو با دزهای ۱۰و ۲۰ میلیگرم تهیه می شود .

این دارو در درمان افسردگی خفیف و وسواس ودر درمان انزال زودرس وهمچنین درمان خود ارضایی کاربرد دارد.

  • این دارو با توجه به عوارض کمی که دارد یکی از داروهای safe محسوب میشود.

 ایبو بروفن

ایبو بروفن یا همون بروفن داروی محبوب ما ایرانی ها محسوب میشه

این مسکن قوی دارای عوارض خاص خودش هم هست

شایع ترین عوارض استفاده از ایبو بروفن : پوکی استخوان است که متاسفانه پوکی استخوان امروزه در ایران رایج شدهو شروع پوکی استخوان از سنین نوجوانی است

البته بروفن فواید زیادی هم داره

ازجمله اون میشه به کاهش دردهای قاعدگی در زنان اشاره کرد

استامینوفن

داروی فوق العاده محبوب وپر مصرف ما ایرانی ها بدون شک استامینوفن است

به محض یک سرد درد خفیف ما به فکر خوردن یک استامینوفن میافتیم

استامینوفن یک مسکن معمولی محسوب میشود اما عوارض هم دارد

ازمهمترین عوارض ان میتوان به خواب الودگی اشاره کرد

استفاده بیش از حد این دارو برای قلب بسیار مضر است

دارو چیست؟

شاید خیلی ها از خودشون بپرسن که تعریف علمی دارو چیه

دارو سمی است که فقط در شرایط کنترل شده میتواند به کنترل و تشخیص و درمان بیماریها  

کمک کنداولین منابع داروها داروهای طبیعی بودندکه از گیاهان و حیوانات بدست میامدند

اما امروزه داروهای شیمیایی به بازار امدند

نوین ترین روش تولید دارو امروزه استفاده از متدهای بیو تکنولوژی است

بیو تکنولوژی علمی است که در ان متدهای زنده در اختیار نازمندیهای بشر قرار میگیرندالبته کاملا حساب شده ودقیق.

 

مقایسه داروهای گیاهی و شیمیایی

برخی معتقد به خواص درمانی برای گیاهان داروئی نبوده یا در مورد آن اظهار تردید می‌‌کنند. بیشتر مردم به هنگام بیماری به سوی داروهای شیمیایی روی می‌‌آورند که در اینجا این مسئله مطرح می‌‌گردد که، آیا داروهای گیاهی بهترند یا داروهای شیمیایی؟ پاسخ اول : تردید در مورد اثربخشی گیاهان داروئی از آنجا ناشی می‌‌گردد که نحوه آماده سازی داروهای گیاهی و تحویل آنها به مردم به نحو صحیح انجام نمی‌گیرد و در نتیجه خواص درمانی گیاه از بین رفته و یا تقلیل می‌‌یابد که این امر موجب عدم تأثیر گیاه در درمان بیماری می‌‌گردد. از مواردی که باعث کاهش اثر بخشی گیاه می‌‌گردد: - کشت در زمینی که از نظر مواد خاص مورد نیاز گیاه، دچار کمبود باشد. - عدم مبارزه صحیح با آفات و بیماریهای گیاهان داروئی کشت شده که بعضاً، باعث کاهش مواد مؤثر گیاه یا تغییر نسبت ترکیبات مفید گیاه می‌‌گردند. - رعایت نکردن زمان مناسب برداشت (برحسب وضعیت هوا و ساعات روز) - خشک کردن گیاه در شرایط نامناسب (از نظر درجه حرارت- مدت زمان خشک کردن یا سرعت خشک کردن و?) - عدم نگهداری صحیح و بسته بندی مناسب (فرارّ بودن برخی ترکیبات - آلودگی گیاه برداشت شده به قارچ یا باکتری و?) - تقلبات داروئی (بعضاً بطور عمدی یا غیر عمد گیاهی به‌عنوان گیاه دیگر به صرف داشتن ظاهر مشابه فروخته می‌‌شود و این مسأله علاوه بر اینکه در سطح گونه گیاهی- به فراوانی - اتفاق می‌‌افتد بعضاً در حد جنس گیاه نیز صورت می‌‌گیرد) پاسخ دوم : داروهای شیمیایی از برخی جهات نسبت به داروهای گیاهی برتری دارند ولی مصرف طولانی و یا در برخی موارد مصرف مقطعی این داروها می‌‌تواند عوارض جانبی برجای گذارد که بعضاً، از خود بیماری نیز خطرناک ترهستند. همچنین استفاده مداوم، بی رویه و نادرست داروهای شیمیایی باعث ایجاد میکروبهای بسیار مقاوم شده که داروهای شیمیایی بر روی آنها بی تأثیر بوده و یا کم اثرند و در نتیجه بیماران باید به سوی آنتی بیوتیکها و داروهای قوی تری که هر روز با نامهای جدید ارائه می‌‌گردند، روی آورند. در پایان ما شما را به امتحان کردن داروهای گیاهی دعوت میکنیم و به شما اطمینان میدهیم که داروهای گیاهی علاوه بر اینکه تاثیرات مثبت فراوانی دارند هیچ ضرر و عارضه ای را نیز در پی نخواهند داشت.

 


نویسنده : رضا - ساعت 22:36 روز پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:,
  •  
  • گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی
  • 4 گروه گیاه دارویی برای مبارزه با سرماخوردگی شناخته شده است. ا ولین گروه:باعث تحریك سیستم ایمنی بدن جهت مبارزه با عفونت می شوند و در شروع سرماخوردگی استفاده می شوند مثل Echinacea وGinseng آسیایی...
 
  •  
  • گیاهان مؤثر در سوء هاضمه
  • سوء هاضمه مشكلی است كه بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. اسهال ، یبوست ، نفخ، دل درد ، دل پیچه ، ترش كردن ، زخم معده  و خلاصه كلیه عوارضی كه در اثر عملكرد نادرست دستگاه گوارش به وجود می آید، سوء هاضمه نام دارد . علل به...
 
  •  
  • اثرات مفید گیاهان دارویی
  • بر اساس یك مقاله پژوهشی در ایران نشان داده شد كه بیشتر مواد مؤثر داروهایی كه در حال حاضر برای بیماران تجویز می‌شود، از گیاهان استخراج می‌شود و كارشناسان با وجود پیشرفت های علمی فراوان هنوز نتوانسته‌اند مواد مؤثر دیگری را جای...

نویسنده : رضا - ساعت 22:31 روز پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:,

 

 
  •  
  • خواص روغن گل سرخ
  • خواص بی‌شمار روغن گل سرخ به خاطر اجزای موجود در آن است. این خواص شامل خاصیت نشاط‌آوری، ضدتب، ضدعفونت، ضد اسپاسم، ضد ویروسی، مسهل صفرا، ضد یبوست و ... است.
 
 
  •  
  • 7 خاصیت گیاه جینسینگ
  • جینسینگ برای حافظه و قوای جنسی خوب است، درمانی برای پوست‌های خشک محسوب می‌شود و خستگی را از بین می‌برد. این‌ها بخشی از خواص باورنکردنی این گیاه شگفت انگیز است. برای آشنایی بیشتر با آن مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.
 
 
  •  
  • خواص شگفت انگیز گیاه جینکو
  • جینکو یکی از قدیمی‌ترین گیاهان آسیایی است که خواص شگفت انگیز متعددی دارد. جینکو ضد آلزایمر بوده، برای تقویت حافظه و قوای جنسی مفید است و جلوی سکته‌ی قلبی و مغزی را می‌گیرد. از این گذشته این گیاه پیری پوست را به تأخیر می‌اندازد.
 
  •  
  • مروری بر خواص شیرخشت
  • شیرخشت مانی است که به صورت قطعات جامد تقریباً کروی و یا اشکال دیگر به رنگ‌های سفید شیری و یا مایل به زرد با طعم بسیار شیرین و خنک‌کننده به دو نام شیرخشت شهری و هراتی در عطاری‌های ایران عرضه می‌شود
 
 
  •  
  • خواص درمانی اسپند
  • یکی از گیاهان نام آشنا برای ایرانی‌ها، اسپند است. دانه این گیاه در خانه سوزانده می‌شود و دود غلیظ آن برای ضدعفونی هوا، دور کننده حشرات، خوشبوکننده فضا و به باور برخی حتی خنثی کردن چشم‌زخم و... مورد استفاده قرار می‌گیرد
 
  •  
  • زرشک؛ کوچک اما پرخاصیت
  • یکی از گیاهان دارویی پرمصرف، زرشک است. میوه‌های قرمز کوچک این گیاه در سفره‌های بیشتر مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد
 
  •  
  • رفع یبوست با گیاهان دارویی
  • غذایی که مدتی می‌ماند و خوراکی‌هایی که در آن مواد نگه‌دارنده زده باشند، یبوست را تشدید نموده و معده را ضعیف می‌کند
 
 
 
  •  
  • 6 جوشانده‌ی ضدخستگی
  • خداوند گیاهانی آفریده که سرشار از ویتامین C، کافئین، منیزیم، آهن و مواد مغذی دیگر هستند که با خستگی مقابله می‌کنند و انقباض عضلانی را کاهش می‌دهند. جوشانده‌ی این گیاهان خستگی‌هایتان را برطرف می‌کند و شما را به آرامش می‌رساند
 
  •  
  • نعنا: معطر و درمانگر
  • نعنا، این گیاه خوش عطر و خوش طعم سرشار از آهن، ضدسرطان، دوستدار قلب، ضد درد و غیره است
 
  •  
  • همسفران سبز برای سفرهای نوروزی
  • تغییرات جوی و آب و هوایی که در ضمن مسافرت‌ها روی می‌دهد و نیز خستگی ناشی از سفر ممکن است سبب بروز حالاتی نظیر سردرد، سرماخوردگی، یبوست و... شود
 
  •  
  • 5 گیاه برای مقابله با خشکی پوست
  • آیا شما هم از زمره کسانی هستید که به دنبال راهکاری بی‌ضرر و تا حد امکان طبیعی‌تر برای حفاظت و مراقبت از سلامت پوست خود هستند یا اینکه احتمالاً به لوسیون یا ترکیب معجزه‌گری برای مقابله با خشکی پوست نیاز دارید؟
 
  •  
  • درمان‌های خانگی آنژین
  • آنژین نوعی التهاب گلو است که علائم مختلفی دارد. برای درمان خانگی این بیماری بهتر است آب لیموترش، جوشانده‌ی آویشن، قرقره با آب نمک و غیره را امتحان کنید
 
  •  
  • وقتی آشپزخانه مطب می‌شود!
  • بعضی وقت‌ها سرماخوردگی یا گریپ آن قدر شدید نیست که نیاز به دکتر داشته باشید و خودتان می‌توانید با برخی از داروهای خانگی درمانش کنید
 
  •  
  • 5 اکسیر شفابخش برای دستگاه گوارش
  • اسفرزه به عنوان ملین، سنا به عنوان مسهل، شیرین‌بیان و بابونه به عنوان ضد زخم معده و ضد التهاب و نعنا به عنوان ضد نفخ برای کارکرد و تنظیم دستگاه گوارش مفید هستند
 
 
  •  
  • درمان بیماری‌های زمستانی به مدد گیاهان
  • آویشن به خاطر خواص ضدعفونی کنندگی، گیاه اکیناسه پورپورا به خاطر تقویت سیستم ایمنی بدن، گیاه رزماری به خاطر این که مخاط را روان می‌کند جزو گیاهان درمانگر محسوب می‌شوند
 
  •  
  • 4 درمان طبیعی سردرد
  • سردرد و میگرن از آن دست مشکلاتی هستند که زندگی را مختل و فرد را دچار مشکلات اساسی می‌کند
 
  •  
  • میخک و خواص مفید آن
  • میخک گیاهی بسیار کوچک اما با خواص درمانی فراوان است که در عین حال به عنوان یک ادویه شفابخش و خوش عطر در تهیه غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد
 
 
  •  
  • درخت مسواک و خواص مفید آن
  • بیش از دویست تحقیق مختلف بر روی مواد و اثرات جالب چوب مسواک انجام گرفته که از خواص منحصر به فرد آن خبر می‌دهد. پیغمبر عظیم‌الشأن اسلام، حضرت محمد (صلی الله علیه واله و سلم)، اولین معرف و توصیه کننده‌ی این چوب در جهت بهداشت دهان و دندان بوده‌اند
 
  •  
  • گل راعی؛ گیاهی برای مقابله با افسردگی
  • یکی از این گیاهان موثر که می‌تواند حال و هوایتان را عوض کند گل راعی است. این گیاه معرف که گل هزار چشم، علف چای و هوفاریقون نیز نامیده می‌شود خواص ضدافسردگی دارد
 
  •  
  • 8 روش طبیعی برای درمان گلودرد
  • اگر سرما خورده‌اید و گلویتان درد می‌کند و وقت دکتر رفتن ندارید یا اهل دارو و به خصوص آمپول زدن نیستید نگاهی به این مقاله بیندازید
 
 
  •  
  • چای گل سرخ، دم‌نوشی معطر و مفید
  • دم‌نوش گل سرخ بسیار معطر و دارای خواص متفاوتی است. این گیاه قابض، مقوی و شاداب کننده، آرام بخش و ضد افسردگی و همچنین تقویت کننده جنسی است...
 
  •  
  • 7 گیاه ضدنفخ
  • سوءهاضمه، مشکل‌هایی در هضم و جذب غذاهاست که به اشکال مختلف مانند نفخ، دل‌درد، اسپاسم، یبوست، اسهال، دیر و مشکل هضم شدن غذا، ترش کردن معده و... خود را نشان می‌دهد
 
  •  
  • خواص گیاه یونجه
  • یونجه سرشار از ویتامین‌های A،C،E،K می‌باشد. مقدار ویتامینC آن 2 برابر جعفری و 4 برابر لیموترش است و ویتامین آن از شب کوری جلوگیری می‌کند
 
 
  •  
  • درمان طبیعی زکام
  • زکام به معنی التهاب بافت مخاطی بینی است که آزاد شدن واسطه‌های التهابی مانند هیستامین موجب احتقان بینی، آبریزش بینی و کاهش حس بویایی می‌شود
 
 
  •  
  • اسطوخودوس و خواص آن
  • اسطوخودوس در طب عامیانه، از دیرباز به عنوان ضداسپاسم، ضدنفخ، مدر و تقویت کننده‌ی عمومی به کار می‌رفته است.
 
  •  
  • همه چیز درباره‌ی اسفرزه
  • مهم‌ترین اثر اسفرزه، رفع یبوست است. برای درمان این بیماری باید دانه‌ها با مقدار زیادی آب یا مایعات مصرف شود.
 
  •  
  • گل حسرت؛ گیاهی بر علیه نقرس
  • گل حسرت، ضدالتهاب، ضد روماتیسم، ضدتومور، تقویت کننده‌ی قوای جنسی، ضدنفخ، معرق، ادرارآور، تهوع آور، مسهل، آرام بخش، سمی و ضد تقسیم سلولی است.
 

نویسنده : رضا - ساعت 22:25 روز پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:,

اوتار

 
پرش به: ناوبری، جستجو

این مقاله دربارهٔ مفهومی در آیین هندو است، برای فیلمی با این نام به آواتار (فیلم ۲۰۰۹) رجوع کنید. برای دیگر کاربردها آواتار (ابهام‌زدایی) را ببینید.

اَوَتار (به خط دوناگری:अवतार) به معنی «حلول [ــِــ رب‌النوع]» در آیین هندو عبارت است از تجسد مادی ناشی از هبوط از آسمان به زمین ایزدان هندو است.


در تعریف عمومی نیز کلمه آواتار به معنای حلول خداوند در قالب انسانی و تجسم عامل الهی می باشد. معادل این مفهوم در اسلام، مقام خلیفة اللهی است و در فرهنگهای دینی و معنوی دیگر هم معادل همین مفهوم وجود دارد. آواتار، قطب الهی و استاد اعظم مفاهیمی مشابه همدیگر هستند و به فردی اطلاق می شود که در رأس نظام اساتید حق قرار دارد. از دیدگاه اساتید حق، آواتار (قطب الهی) در عصر کنونی در دسترس مردم قرار ندارد و این احتمال وجود دارد که هیچ یک از افرادی که با عنوان آواتار در ملاء عام ظاهر شده اند و با این عنوان فعالیت می کنند، آواتار نباشند و تنها انعکاسی برای تداوم فعالیتهای آواتار اصلی باشند. شاید به دلیل وجود همین شایعات دربارۀ افراد احتمالی، این عنوان مطرح شده است که به قطب الهی در سطح جهان، ماهاآواتار (برترین و بزرگترین آواتار) گفته م


نویسنده : رضا - ساعت 22:22 روز پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:,
 
 
  •  
  • مراقبت‌های تغذیه‌ای در لوسمی
  • لوسمی یا سرطان خون نوعی بیماری پیشرونده و بدخیم است که به علت تکثیر و تکامل ناقص گلبول‌های سفید و پیش سازهای آن‌ها در خون و مغز استخوان ایجاد می‌شود.
 
  •  
  • بهترین‌های غذایی برای پیشگیری از انواع سرطان
  • گاهی وقت‌ها قیمت بالای مواد غذایی ما را مجبور می‌کند از خیر بعضی از خوردنی‌های مفید و لازم بگذریم. اما تغذیه‌ی خوب، بهترین و کم هزینه‌ترین راه ممکن برای پیشگیری از بیماری‌های پرخرج است.
 
 
  •  
  • سرطان: از این‌ها بپرهیزید
  • پنیرهای چرب، مرباهای رنگ و وارنگ، سوسیس و کالباس و... برخی از خوراکی‌هایی که هر روز بر سر سفره های ما می‌نشیند خطر ابتلا به سرطان سینه، پروستات، پانکراس یا سرطان کولون را افزایش می‌دهند
 
 
 
 
  •  
  • 10 عادت سرطان‌زا
  • بر اساس جدیدترین مطالعه‌ها، عوامل تغذیه‌ای در بروز نیمی از سرطان‌ها اثر دارد و سالم غذا خوردن به طور چشمگیری ابتلا به آن‌ها را کاهش می‌دهد...
 
 
 
 
 
  •  
  • مواد غذایی ضد سرطان کولون
  • سرطان یکی از بیماری‌های مهلک و خطرناک روزگار ما است که متأسفانه هر روز جان خیلی‌ها را می‌گیرد. یکی از این سرطان‌های شایع سرطان کولون محسوب می‌شود که سالانه در کشورهای مختلف صدها هزار نفر را گرفتار می‌کند.
 
  •  
  • کاهش سرطان ریه با 5 ماده غذایی
  • زمانی که سلول‌های سرطان‌زا با بی‌رحمی شروع به نابود کردن سلول‌های بدن می‌کنند، گیاهان چلیپایی تمام قد در برابر آن‌ها ایستادگی کرده و اجازه‌ی ویرانگری به آن‌ها نمی‌دهند.
 
  •  
  • معجزه‌ي مواد غذايي در سرطان‌ها
  • علم ثابت کرده که بعضي از مواد غذايي قدرت مقابله با سرطان را دارا مي‌باشند. در حالي که بعضي ديگر مي‌توانند احتمال ابتلا به اين بيماري مهلک را بالا ببرند.
 
  •  
  • پیشگیری از سرطان سینه با فیبرها
  • زنانی که فیبر زیادی مصرف می‌کنند در مقایسه با آن دسته از زن‌هایی که فیبر کمتری مصرف می‌کنند، 11 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرند
 
  •  
  • پیشگیری از سرطان سینه با تغذیه‌ی مناسب
  • مواد غذایی سرشار از فیبرها مثل آلو خشک، زردآلو، عدس و همچنین مواد غذایی سرشار از فیتواستروژن و یا سبزیجاتی از قبیل کلم سبز، بروکلی، بروکسل، شلغم و... در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر هستند.
 
  •  
  • توصیه‌های غذایی در شیمی‌درمانی
  • تغذیه مناسب همراه با درمان‌های آغاز شده یکی از مهم‌ترین عوامل دست یابی به سلامتی و تقویت قوای دفاعی و جلوگیری از عود مجدد بیماری به حساب می‌آید.
 
  •  
  • ارتباط تغذيه با سرطان پروستات
  • رژيم کم چرب، محدوديت مصرف لبنيات و گوشت قرمز، افزايش مصرف سويا، چاي سبز، گوجه فرنگي، سبزي‌ هايي چون گل کلم و بروکلي و يک ليوان آب انار و نه ميوه ي آن براي جلوگيري از سرطان پروستات مفيد است.
 
  •  
  • رابطه ته‌دیگ با سرطان مری و معده
  • مهم‌ ترین سرطان‌ هایی که به دنبال خوردن مواد غذایی سوخته ایجاد می ‌شوند سرطان مری و معده هستند اما دیگر سرطان‌ ها مثلا سرطان پروستات هم می‌ توانند با داشتن این عادت بدغذایی بروز کنند.
 
  •  
  • نقش تغذیه در سرطان پانکراس
  • مانند اغلب سرطان ها، سرطان پانکراس یا لوزالمعده هم تحت تاثیر نوع تغذیه و رژیم غذایی ما قرار دارد. در این مطلب به برخی از آن ها اشاره شده است.
 
 
 
 
 
  •  
  • 10 توصیه ی ضد سرطانی
  • میزان ابتلا به سرطان مدام در جهان در حال افزایش است، در حالی که با تغییر دادن برخی‌ عادت ‌ها می ‌توانید از ابتلا به...
 
 
 
  •  
  • نقش رژیم غذایی در سرطان ها
  • زماني تصور مي‌ شد، رژيم‌ هاي غذايي نقشي در مرگ‌ هاي ناشي از سرطان ندارند. اما امروزه محققان ثابت كرده‌اند كه...
 
  •  
  • توصیه های تغذیه ای در سرطان کبد
  • اگر شما با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات مختلف، متوجه شده اید که به بیماری سرطان کبد مبتلا هستید، از هر سلاحی که بتوانید، برای مبارزه با این بیماری کمک خواهید گرفت...
 
 
  •  
  • سئوالاتی درباره غذا و سرطان (2)
  • آيا سوء تغذيه روي رشد تومور تاثیر مي‌گذارد؟ سوء تغذيه، رشد تومور را کم مي‌کند. مطالعات روي حيوانات نشان داده‌اند که سرعت رشد...
 
 
 
  •  
  • مشکلات سرطانی ها در حین درمان
  • در اثر شیمی درمانی و پرتودرمانی یک سری مشکلات تغذیه ای برای بیماران مبتلا به سرطان به وجود می آید که در قسمت زیر آنها را برای شما بیان می کنیم...
 
  •  
  • چرا نوع تغذیه سرطانی ها مهم است؟
  • با کنترل بيماري‌هاي عفوني که در زمان های قدیم شایع بودند، امروزه سيماي بيماري‌ها چهره عوض کرده است. عصر حاضر دوره بروز بيماري‌هاي مزمن و غیر عفونی است...
 

نویسنده : رضا - ساعت 22:19 روز پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:,

شنایی با 10 نوع سردرد

سردرد

سردرد یکی از شایع ترین مشکلات روزمره بشر است به گونه ای که در بسیاری از مواقع افراد را مجبور می کند تا در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند .

برخی سردردها اختصاصی‌تر بوده و با علامت دیگری همراه نیستند. در این سردردها بر خلاف تصور بسیاری از افراد،  مغز عامل ایجاد سردرد نیست، بلکه سردرد از بد عمل کردن عضلات، عروق خونی و اعصاب ناشی می‌شود؛ برای مثال گشاد شدن شریان ها و یا انقباض بیش از حد عضلات می‌تواند عصب های خاص و حساسی در مغز را تحریک کند و در نتیجه سردرد به وجود آورد.


هورمون هایی مانند استروژن می‌توانند باعث بدتر شدن سردرد شوند. از آن جایی که خانم ها طی عادات ماهیانه متحمل نوسانات هورمونی در بدن می‌شوند، احتمال بروز سردرد متوسط تا شدید در خانم ها دو برابر آقایان است. همچنین خانم ها بیشتر از آقایان به انواع خاص سردرد مانند میگرن دچار می‌شوند.

 

1- سردرد خوشه ای

این نوع سردرد ، شدیدترین درد را به همراه دارد، در عین حال کمتر از انواع دیگر شایع است. از هر 10 فرد مبتلا به این بیماری، 9 نفرشان مرد است که اغلب سیگاری های ماهر و دایم الخمر در زمره این گروه قراردارند .

سردردهای خوشه ای به صورت گروهی حمله می کنند. معمولا درد، هر روز در یک ساعت معین بروز می کند و ممکن است روزها ، هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد. در نهایت هم این امکان وجود دارد که پس از بهبودی نسبی ، درد ماه ها یا سال ها به سراغ فرد نیاید و او فکر کند که کاملا خوب شده است .

در هنگام شروع حمله، دردی شدید و کشنده در یک طرف سر احساس می شود . ضمن آن که ممکن است آبریزش بینی و چشم از همان طرف سر آغاز شود. گاهی اوقات استنشاق اکسیژن خالص در مرحله اول بروز سردرد، ممکن است درد را متوقف کند. هنگامی که به این نوع سردرد مبتلا شدید ، سیگار نکشید و از انجام فعالیت های استرس زا خودداری کنید.

 

2- سردرد تنشی یا هیجانی

این نوع سردرد بسیار شایع است. علت پیدایش این نوع سردرد، انقباض عضلات کاسه سر، گردن، شانه و صورت است. مهم ترین دلیل پیدایش این انقباض ها نیز هیجانات عصبی است.

سردرد تنشی، هم به شکل پراکنده و نامنظم بروز می‌کند و هم ‌به شکل مزمن ‌و حاد گریبان افراد را می‌گیرد. طوری که شخص در طول یک ماه ممکن است پنج روز با این سردرد دست و پنجه نرم کند .

درد معمولا از ناحیه پیشـــــانی، گردن یا شانه شروع می شود و به تــدریج تمام کاسه سر را فرا می گیرد. این درد ماهیت فشاری داشته، ولی خاصیت ضربانی ندارد. بیمار از اینکه سرش سنگین است شکایت دارد، ممکن است تهوع پیدا کند، اما به استفراغ دچار نمی شود. این درد می‌تواند 30 دقیقه تا 7 روز ادامه داشته باشد.

برای درمان سردردهای پراکنده و نامنظم معمولا می‌توان از قرص های مسکن استفاده کرد. علاوه بر آن، سرد و گرم کردن پیشانی به کمک یک حوله، یا ماساژ آرام شقیقه و گیجگاه می تواند تاثیر بسزایی در تسکین این نوع سردرد داشته باشد .

 

3- میگرن

میگرن، سردرد شدید و گذرایی است که گاه در یک قسمت سر پدید می آید. میگرن در زبان یونانی به معنای "نیمه سر" است. معمولا سردرد میگرنی با یک دوره مقدماتی آغاز می شود که طی آن شخص به طرز غیرعادی احساس خستگی و کسالت می‌کند. سپس حالت تهوع ، استفراغ، اختلالات بینایی و اغلب بیزاری از نور (ترس از نور) به وجود می آید .

این دوره مقدماتی ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و متعاقب آن سردرد بروز می‌کند.

دردی که با میگرن همراه است ربطی به گشاد شدن رگ ها ندارد. در حقیقت، افراد مبتلا به میگرن نمی‌توانند به خوبی در برابر محرک های محیط از قبیل نور ، صدا و حتی علایم درد واکنش نشان دهند، در نتیجه میزان درد شدت می یابد.

با اسکن مغز معلوم گردید به هنگام بروز میگرن ، فعالیت ساقه مغز نیز غیر طبیعی می شود. ساقه مغز به ناحیه ای از مغز گفته می شود که کنترل واکنش های مربوط به گرسنگی و تنفس را بر عهده دارد. این ناحیه همانند فیلتر عمل می‌کند و موجب می شود افراد، پیغام های ناخواسته یا مزاحم مثل صداهای اضافی را از خود دور کنند. هنگامی که ساقه مغز خوب عمل نکند، این پیغام ها به سمت مغز هجوم می برند و موجب پر شدن مغز از بارهای اضافی می شوند .

به نظر می رسد داروهای ضد تشنجی که به منظور جلوگیری از حمله صرع توسط بیماران مبتلا به صرع مصرف می شود، می تواند آن دسته از سلول های عصبی را که موجب بروز میگرن می شوند غیر فعال کند.  طبق تحقیقات حدود 70 درصد بیماران مبتلا به میگرن شدید ، از این داروها استفاده می کنند . داروهای ضد تشنج، عوارض جانبی مثل خستگی ، اضطراب و ریزش مو را به دنبال دارند . بنابراین باید به دنبال داروهای جدیدی بود که تنها روی ساقه مغز اثر بگذارند.

 

4- سردرد به علت مننژیت (عفونت پرده مغزی)

درد در این بیماران به صورت فشرده است و تمام سر را فرا می گیرد، با استراحت کاهش می یابد و با حرکت بدنی تشدید می شود. وجود علایمی چون تب و سفتی گردن به تشخیص این نوع سردرد کمک می کند.

 

5- سردرد به علت تومور مغزی

این نوع سردرد معمولا متناوب بوده و در اوایل صبح شدیدتر است و بیشتر ماهیت حمله ای دارد. با حرکت سر، بلند کردن بار، عطسه و به خصوص سرفه تشدید می شود. معمولا سردرد همراه با اختلالات خواب همراه است و گاهی بیمار به علت سردرد از خواب بیــــــدار می شود.

 

6- سردرد به علت فشار خون بالا

سردرد در این بیماران، معمولاً زمانی ظاهر می شود که فشار خون ماکزیمم به حدود 20 و فشار خون مینیمم به حدود 12 رسیده باشد. این نوع سردرد غالبا در ناحیه پس سر است و با درمان فشار خون در اکثر موارد از بین می رود.

 

7- سردرد ناشی از بیماری های چشم

عیوب انکساری چشم، سبب پیدایش سردردهای مکرر در ناحیه پیشانی به خصوص هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون می شود. سردرد ناشی از آب سیاه چشم نیز معمولا در ناحیــه پیشانی متمرکز می شود ، اما با درد شدید و تهوع همراه است.

 

8- سردرد ناشی از بیماری سینوس

سردرد ناشی از التهاب و عفونت سینوس ها (سینوزیت) اغلب در ناحیه پیشانــــی متمرکز می شود. این دردها با حرکت سر و دراز کشیدن تشدید می شود و پس از بیدار شدن از خــواب به حداکثر شدت خود می رسد. این سردردها با درمان التهاب یا عفونت سینوس ها مرتفع می شوند.

 

9- سـردرد ناشی از عفونت دندان

این نوع سردرد غالبا از ناحیه صورت شروع و به تدریج به تمام سر منتشر می شود و با درمان عفونت دندانی ، درد از بین می رود.

 

10- سردرد آلرژیک

این نوع سردرد متعاقب تماس فرد بیمار با ماده حساسیت زا ایجــــاد می شود. معمولا همراه با این نوع سردرد، سایر علایم حساسیت مثل گرفتگی بینی ، آبریزش بینی ، سرفه، عطسه و گاهی اسهال دیده می شود و کنترل حساسیت معمولا به کنترل سردرد منجر می شود.



نویسنده : رضا - ساعت 19:4 روز پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:,


مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک امروز در برنامه Today Show تلویزیون ان بی سی اعلام کرد که شبکه اجتماعی تحت مدیریت وی هم اکنون بیش یک میلیارد کاربر فعال دارد. شبکه اجتماعی که از سال ۲۰۰۴ در یک خوابگاه دانشجویی آغاز به کار کرد، ساعت 12:45 روز ۱۴ سپتامبر توانسته به این عدد دست یافته و رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کند.

به گفته NBC این عدد شامل کاربران تقلبی یا ربات های اینترنتی نیست و تنها در بر دارنده افرادی است که اکانت حقیقی داشته و به صورت ماهیانه به این سایت سر می زنند. اگر فیسبوک یک کشور بود، اکنون می توانستیم آن را سومین کشور پرجمعیت دنیا تلقی کنیم که پس از چین 1.34 میلیارد نفری و هند 1.2 میلیارد نفری ایستاده است.

در یادداشتی برای اتاق خبر آنلاین فیسبوک، مارک زاکربرگ نوشته است:‌ «هم اکنون، بیش از یک میلیارد نفر به صورت ماهیانه مشغول استفاده از فیسبوک هستند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید: از شما متشکرم که به من و تیم کوچکم این افتخار را دادید تا در خدمت تان باشیم. کمک به یک میلیارد نفر برای ارتباط با یکدیگر، شگفت انگیز بوده و بدون تعارف و تواضع، کاری است که بیش از هر چیز دیگری در زندگی ام به آن افتخار می کنم. »

بد نیست به این مناسب، نگاهی هم به آمار جالب منتشره توسط فیسبوک داشته باشیم:

- فیسبوک تا کنون 1.18 تریلیون Like داشته است.
- 140.4 میلیارد ارتباط دوستی در این شبکه برقرار است.
- تا کنون 265 میلیارد عکس در فیسبوک آپلود شده و 219 میلیارد عکس به اشتراک گذاشته شده اند.
- تا کنون ۱۷ میلیارد ثبت موقعیت (location check-ins) صورت گرفته است.
- از سپتامبر ۲۰۱۱ تا کنون، 62.2 میلیون آهنگ به اشتراک گذاشته شده و ۲۲ میلیارد بار گوش داده شده اند.

فیسبوک می گوید میانگین سنی کاربران این شبکه اجتماعی ۲۲ سال است. هنگامی که در ژولای ۲۰۱۰ این شبکه رکورد ۵۰۰ میلیون کاربر فعال را به نام خود ثبت کرد، میانگین سنی کاربران ۲۳ سال بود.

و جالب ترین بخش قضیه اینکه ۶۰۰ میلیون نفر از کاربران فعال (یک میلیاردی) فیسبوک، با استفاده از تلفن های همراه هوشمند از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند.


نویسنده : رضا - ساعت 19:3 روز پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:,


گاهی تشخیص و افتراق میان علم و جادو واقعا غیر ممکن می شود. گروهی از مهندسان دانشگاه ایالتی آریزونا چاقویی تولید کرده اند که به شکل واقعی و عملی می تواند آب را ببرد! با این چاقو می توانید قطره آب را به دو بخش مساوی تقسیم کنید، درست مانند زمانی که یک سوسیس را برش می زنید.

واقعا چه افسونی در این چاقو است؟ شاید آن را در کوره های شمشیر سازی اِلف ها ساخته اند.

این چاقو توسط دکتر Antonio García و تیم همکارش ساخته شده است. García استادیار شیمی، زیست شناسی و مهندسی مواد کالج مهندسی Tempe است. وی قصد داشت نوع جدیدی از فلز را ابداع کند که به طور کامل انجام Bioseparation را امکان پذیر سازد. بیوسپریشن به جداسازی محصولات یک واکنش بیوشیمیایی بدون آسیب رسانی به ارگانیسم های متصل به آن می گویند. بخش اصلی تیغه این چاقو از دو ورقه روی و مس به ضخامت 0.508 میلیمتر تشکیل شده است. پس از حرارت دادن و ادغام این دو، تیغه را با استون، اتانول، آب دیونیزه شده و سپس هوای خشک شده با نیتروژن تمیز می کنند. آنگاه محققان این تیغه را مدت زمان ۲۰ ثانیه در محلول ۱۰ نانومولار آبدار نیترات نقره غوطه ور کردند. حالا نوبت به بخش جادویی ماجرا می رسد. این تیغه افسانه ای حالا در محلول ۱ نانومولار HDFT شناور می گردد.

به نظر می رسد که این روش، شیوه ای صنعتی است که می تواند باعث انقلابی در زیست-پزشکی گردد. با این گجت می توان پروتئین ها و مایعات بیولوژیکی را بدون آسیب به شکل و بافت موجودات زنده، جدا نمود. یا به عبارتی سرعت عمل بسیار بیشتر در تجزیه و تحلیل های بیوشیمیایی موثرتر مایعات موجود زنده را شاهد بود.

برای تست تیغه افسانه ای، آنها یک قطره آب را بر روی یک سطح تفلون قرار دادند و با حلقه ای فلزی در جای خود محکم کردند. و همانطور که در عکس بالا می توانید ببینید، این آزمایش به انجام رسید و به شکل شگفت آوری هم موفقیت آمیز بود.


نویسنده : رضا - ساعت 19:2 روز پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:,

 

ریشه گیاه چگونه در زیر خاک رشد می کند؟ این سوالی است که سبب شد گروهی از محققان روی تولید یک خاک شفاف کار کنند و حالا با ساخت این خاک، می توانید رشد ریشه گیاه را از پشت شیشه ببینید.

آنها ۲ سال روی این موضوع کار کرده اند تا ماده ای تولید کنند که دارای تمام مواد غذایی و ساختارهای موجود در خاک طبیعی باشد و در عین حال شفاف باقی بماند.

تیم تحقیقاتی در نهایت از ماده ای صنعتی به نام Nafion استفاده کرده اند که هم اکنون در پیل های سوختی جدید استفاده می شود. آنها متوجه شده اند که استفاده از این ماده با کمک یک محلول مایع سبب می شود که ترکیب نهایی کاملا شفاف باشد و ریشه گیاه هم به خوبی درون آن رشد می کند.

سازندگان می گویند که این کار کمک بزرگی به تحقیقات کشاورزی خواهد کرد و البته از طرف دیگر می توانید تصورش را بکنید که ورود آن به بازار می تواند گلدان های شفاف و زیبا را به خانه ها بیاورد.


نویسنده : رضا - ساعت 19:0 روز پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:,

 

 

 

 

یک آزمایشگاه و دیتاسنتر اش که در کالیفرنیا قرار دارد. اینجا ۵۰۰ کامپیوتر دسکتاپ به یکدیگر متصل شده اند تا یک کار ویژه انجام دهند: شبیه سازی ۳۰۰۰۰۰ تلفن اندرویدی. پروژه ای که نام اش را «مگادروید» گذاشته اند.

یک تیم کوچک از متخصصان امنیت سایبر، با این کامپیوترها یک شهر مجازی ساخته اند که شهروندان آن با تلفن های اندرویدی شان در آن رفت و آمد می کنند.

تلفن های اندرویدی شبیه سازی شده تقریبا تمام مشخصات یک تلفن اندرویدی را دارند و مجهز به جی پی اس و دیگر سنسورها نیز هستند. اما سوال اینجا است که راه اندازی یک دیتاسنتر برای چنین کاری چه فایده ای دارد؟

آنها قصد دارند با راه اندازی این سیستم، امکان شبیه سازی رویداد های مختلف را داشته باشند. برای مثال تصور کنید که یک بدافزار اندرویدی پیدا شود که خودش را از طریق وای-فای به دیگر تلفن ها منتقل کند. شما برای فهمیدن مکانیسم انتشار آن و سرعت گسترش‌اش نیاز به یک سیستم مدل سازی دارید و «مگادروید» دقیقا همان چیزی است که کار شما را انجام میدهد.

 

megadroid.jpg

در واقع اینجا یک شهر کامل را با شبکه تلفن همراه اش به صورت شبیه سازی شده در اختیار دارید. حالا افرادی مانند برنامه نویسان اپلیکیشن های اجتماعی، شبکه های ارتباطی، مدیریت بحران و حتی سیستم های نظامی می توانند با کمک آن بررسی های مختلفی انجام بدهند.

در واقع رفتار شناسی شبکه های کامپیوتری چیزی است که چندین سال پیش به اهمیت اش پی برده ایم. در سال ۱۹۸۸ و در شروع کار اینترنت بود که یک دانشجو تقریبا کل اینترنت را از کار انداخت. او یک کرم اینترنتی ساخته بود که به سرعت تکثیر می شد و خیلی سریع به همه جا سرایت کرد. حالا با گسترش تلفن های هوشمند این نگرانی وجود دارد که چنین رخدادهایی در اینجا هم تکرار شود. پروژه مگادروید قصد دارد که امکان پیش بینی و کنترل چنین حوادثی را فراهم کند.


نویسنده : رضا - ساعت 18:57 روز پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:,

خواص رنگ زرد

خواص رنگ زرد
رنگ زردبر روی دستگاه گوارش موثر است و فعالیت غدد فوق کلیه و قسمت چپ مغز را نیز افزایش می‌دهد. رنگ زرد بر روی اعصاب.....
 

رنگ زرد :

زرد با چاکرای شبکه خورشیدی در ارتباط است، که این چاکرا با هوش و ادراک ما ارتباط دارد.

رنگ زرد توانایی ذهنی و تمرکز انسان را بیشتر می‌کند.

رنگ زرد در درمان روماتیسم و التهاب مفصل موثر است.

مکمل رنگ زرد رنگ بنفش است.

خواص رنگ زرد :

 رنگ زرد افزایش دهنده قدرت ذهنی، توانایی عقل و هوشیاری است.

زرد، نورونها (سلولهای عصبی ) را فعال می‌کند و انرژی عضلات را افزایش می‌دهد.

اختلال در انرژی رنگ زرد در هر قسمت از بدن می‌تواند باعث فلج شدن یا کاهش توانایی حس و حرکت در آن عضو شود.

رنگ زرد همچنین بر روی دستگاه گوارش نیز موثر است و فعالیت غدد فوق کلیه و قسمت چپ مغز را نیز افزایش می‌دهد.  رنگ زرد بر روی اعصاب و مغز اثر خوبی دارد. زرد، محرک حرکت و بهبودی اعصاب است.

نور زرد به اعصاب نیرو می‌بخشد و مغز را نیرومند می‌کند. زرد یک اثر تحریک کننده، پاک کننده و برطرف کننده فشار بر روی کبد، روده ها و پوست دارد.

  زرد جریان خون را پاک می‌کند و فعالیت سیستم لنفاوی را افزایش می‌دهد. رنگ زرد فعالیت طحال را کاهش می‌دهد، مسهل است، ضد صفرا و ضد تهوع است.  

آثار روانی:

رنگ زرد برای افراد افسرده و ملانکولیک ( نوعی افسردگی ) مفید است.

در گذشته رنگ زرد را به عنوان رنگ زندگی می‌شناختند.  و معتقد بودند که این رنگ، حالت خوشی، شادمانی و سبکی را ایجاد می‌کند. زرد، رنگ فهم و ادراک است.

نور زرد طلایی برای ذهن و بدن، سلامتی بخش است و می‌توان از رنگ زرد برای افزایش قدرت یادگیری در افراد استفاده کرد.  رنگ زرد بیشترین حساسیت را در بینایی ما دارد.  یا به عبارتی دیگر، چشمان ما نسبت به رنگ زرد از رنگهای دیگر حساس تر است.  رنگ زرد، اولین رنگی است که توجه انسان را به خود جلب می‌کند.

رنگ زرد، همچنین می‌تواند حالت اضطراب و تنش ذهنی را در انسان بدتر کند.

بیماریهایی که با رنگ زرد بهبودی می‌یابند :

زرد، ترکیبی از اشعه نور قرمز و سبز است.  این رنگ نیمی ‌از خصوصیات رنگ قرمز و نیمی ‌از خصوصیات رنگ سبز را به همراه خود دارد.

بنابراین هم می‌تواند باعث افزایش عملکرد سلولها و هم باعث بهبود سلولهای آسیب دیده شود.

نور زرد باعث کمتر شدن زمان سپری شده در هضم غذا در روده‌ها می‌شود. همچنین علاوه بر جریان غذا، جریان صفرا را نیز افزایش می‌دهد و اثر ضد صفرا را نیز دارا است. این اثر می‌تواند بر ضد انگلها و کرمهای روده‌ای باشد.

رنگ زرد بر چاکرای شبکه خورشیدی موثر است و توانایی ذهنی را در افراد افزایش می‌دهد و می‌تواند در افسردگی استفاده شود. زرد برای زندگی، یک رنگ بیداری و شور و شوق است.

رنگ زرد، اطمینان و خوش بینی را بیدار می‌کند و همچنین در درمان مشکلات گوارشی کمک کننده است.  این رنگ برای معده، روده و مثانه مفید است و در درمان بسیاری از سردردها موثر است. زرد به تنظیم شدن دستگاه گوارش کمک می‌کند.

رنگ زرد در درمان بیماریها و مشکلات زیر موثر است :

یبوست، دیابت، اختلالات گوارشی، اگزما، نفخ، فلج اندامها، کلیه‌ها، سوء جذب، کبد، افسردگی، خستگی، بی‌حسی اندامها، فلج‌پاها، روماتیسم و طحال.

رنگ زرد برای بیماریهای زیر مضر است :

التهاب ، هذیان و  توهم، اسهال، تب، نورالژیا ( درد در عصبها )، هیجان بیش از حد، تپش قلب

عوارض رنگ زرد :

اگر کسی بیش از حد در معرض رنگ زرد قرار گیرد می‌تواند دچار بیش فعالی یا هیجان بیش از حد شود.


نویسنده : رضا - ساعت 10:38 روز پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:,

فروش ویژه گردنبند ماه تولد     

گردنبند متولدین ماهها - WWW.TAKMAHFEL.COM

گردنبند متولدین ماهها - WWW.TAKMAHFEL.COM

گردنبند متولدین ماهها - WWW.TAKMAHFEL.COM گردنبند متولدین ماهها - WWW.TAKMAHFEL.COM گردنبند متولدین ماهها - WWW.TAKMAHFEL.COM گردنبند متولدین ماهها - WWW.TAKMAHFEL.COM
گردنبند متولدین ماهها - WWW.TAKMAHFEL.COM گردنبند متولدین ماهها - WWW.TAKMAHFEL.COM گردنبند متولدین ماهها - WWW.TAKMAHFEL.COM گردنبند متولدین ماهها - WWW.TAKMAHFEL.COM گردنبند متولدین ماهها - WWW.TAKMAHFEL.COM گردنبند متولدین ماهها - WWW.TAKMAHFEL.COM

http://www.10kala.ir/theme/cdfaz/shop/top.gif1- درصدی از سود این فروشگاه هر ماه به موسسه خیریه محک اهدا میشود. شما هم در این امر خیر شرکت کنید.

 http://www.10kala.ir/theme/cdfaz/shop/top.gif2- محصول مورد نظر را در هر کجای ایران خرید نمایید: ابتدا محصول را دریافت کرده و سپس مبلغ آن را به مامور پست بپردازید.

 http://www.10kala.ir/theme/cdfaz/shop/top.gif3- در صورت خرید محصول ، اسم شما در قرعه کشی 20 محصول رایگان قرار خواهد گرفت

http://www.10kala.ir/theme/cdfaz/shop/top.gif4- قبل از خرید محصول روی توضیحات محصول کلیک کرده تا با خصوصیات محصول آشنا شوید.


نویسنده : رضا - ساعت 10:28 روز پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:,

 

لخته شدن خون در رگ ها

این عارضه می‌تواند به شکل‌های گوناگونی مانند ترومبوز قلبی (Coronary thrombosis)، ترومبوز مغزی (Cerebral venous sinus thrombosis)، ترومبوز ورید کلیوی (Renal vein thrombosis) و حتی در روده و دیگر اندام ها خود را نشان دهد.

 

عوامل ایجاد کننده ترومبوز

مجموعه‌ای از عوامل موجب بروز این بیماری می‌شوند. این عوامل عبارتند از:

- میزان قدرت و سرعت انعقاد خون در افراد

 

- جنسیت: بیماری ترومبوز در خانم‌ها بیشتر از آقایان دیده می‌شود که شاید مربوط به نوع هورمون‌های زنانه باشد.

 

- اضافه وزن: این بیماری در افراد چاق و به خصوص در خانم‌های چاق بیشتر دیده می‌شود.

 

- میزان آب موجود در بدن و خون: هر چه مقدار آب موجود در خون بیشتر باشد، خون رقیق‌تر می‌شود و احتمال بروز این بیماری کمتر می‌شود. در شرایطی که فرد کمتر آب می‌نوشد و یا در جریان فعالیت بدنی زیاد عرق می‌کند (مانند تابستان‌ها و یا در ماه رمضان که کم آب می‌شوید) غلظت خون بیشتر شده و این افزایش غلظت، احتمال ایجاد لخته در ورید‌های مغزی را افزایش می‌دهد.

 

- بعضی داروها که به دلایل مشخص یا غیرمشخصی سبب افزایش سرعت انعقاد خون می‌شوند. یکی از مهم‌ترین این داروها قرص‌های ضدبارداری است و بعضی از خانم‌ها برای گرفتن روزه در ماه مبارک رمضان از این قرص‌ها استفاده می‌کنند. از طرف دیگر، به دلیل روزه داری، آب بدن کم می‌شود.

یکی از عوامل شایع ایجاد ترومبوز، بی حرکتی طولانی مدت است. لذا ورزش می‌تواند یکی از موثرترین عوامل پیشگیری یا حتی درمان این بیماری باشد

 

علائم ترومبوز

1- علائم ترومبوز مغزی: بیمار در ناحیه سر، درد را احساس می‌کند که در طول چند روز، این درد تشدید می‌شود و گاهی می‌تواند کاملا ناگهانی به سردرد شدید دچار شود. گاهی در علائم بیماران سکته مغزی نیز مشاهده می‌شود: ناتوانی در حرکت یک یا چند دست و پا، ضعف در یک سمت از صورت یا سختی در صحبت را تجربه خواهند کرد و البته همانند حالت رایج‌تر سکته، لزوما به یک نیمه از بدن تاثیر نمی‌گذارد.

تشنج در 40 درصد بیماران رایج است، البته این مشکل بیشتر در دوره پیش و پس از زایمان زنان رایج است، در این نوع عموما تشنج تنها در یک طرف از بدن رخ می‌دهد، اما می‌تواند گاهی منجر به تشنج عمومی یا غش شود.

این بیماری، موجب فشار داخل جمجمه می‌شود و سبب تورم در دیسک‌های نوری شده و کوری موقت را به دنبال خواهد داشت.

در صورت افزایش شدت فشار داخل جمجمه، می‌تواند باعث کاهش سطح هوشیاری، افزایش فشار خون، افت ضربان قلب و تجربه حالت‌های غیر طبیعی در بیمار شود.

2- علائم ترومبوز ورید کلیوی : این نوع ترومبوز خونی، می‌تواند منجر به مشاهده خون در ادرار یا کاهش سطح ادرار شود.

3- علائم ترومبوز ورید عمقی یا DVT: درد، تورم و قرمزی در پا و اتساع وریدهای سطحی

4- علائم ترومبوز روده : دل‌درد، تهوع، استفراغ و شوک

5- علائم ترومبوز اندام‌ها : درد در اندام فوقانی یا ساق پا بعد از ورزش، ضعف، کرختی، سوزن سوزن شدن و احساس سوزش، ضعف یا فقدان نبض بعد از محل انسداد جریان خون. البته این علام با استراحت فروکش می‌کنند.

نحوه تشکیل لخته خونی در رگ

 

تشخیص ترومبوز مغزی

- تصویربرداری از سیستم عصبی (NeuroImaging)

- توموگرافی کامپیوتری (ونوگرافی سی تی یا CTV)

- ونوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRI)

- آنژیوگرافی مغزی

 

درمان ترومبوز مغزی

برای درمان این بیماری به غیر از تجویز مُسکن برای کاهش درد، به کمک داروهای مختلف، ترومبوز و لخته خون حل می‌شود تا خون بتواند جریان طبیعی خود را داشته باشد و در نهایت فشار جمجمه و حجم خون داخل مغز به حد تعادل برسد.

- داروی های ضد انعقاد خون با تجویز پزشک می‌تواند درمان مفیدی باشد.

- در صورت تشدید و تهدید بینایی، ممکن است سوراخ کردن کمر و برداشتن مایعات مغزی نخاعی  لازم باشد.

- استفاده از داروی استازولامید و استفاده از داروهای ضد تشنج در شرایطی که تشنج رخ می‌دهد.

 

تشخیص ترومبوز ورید کلیوی

سی تی آنژیوگرافی

 

درمان ترومبوز ورید کلیوی

- به ندرت جراحی برای برداشتن لخته خون

- مصرف داروهای ضد انعقاد خون

 

نکات توصیه شده

* یکی از عوامل شایع ایجاد ترومبوز، بی حرکتی طولانی مدت است، ورزش می‌تواند یکی از موثرترین عوامل پیشگیری یا حتی درمان این بیماری باشد.

* در صورتی که فشار خون شما بالاست یا به دیابت شیرین دچار هستید، درمان خود را جدی‌تر بگیرید.

* برای ممانعت از تشکیل لخته‌های خونی می‌توانید از داروی های ضد انعقاد خون همانند وارفارین و هپارین تحت نظر پزشک متخصص استفاده کنید.

* به علت وجود فرآورده‌های هورمونی در قرص‌های ضد بارداری، خطر انعقاد پذیری خون بالا می‌رود و در کنار آن گرمای هوا، موجب غلیظ شدن خون و ایجاد ترومبوز مغزی" می‌شود. لذا به خانم‌ها توصیه می‌شود که به هیچ وجه برای جلوگیری از عادت ماهانه، از قرص‌های ضد بارداری استفاده نکنند.

* ترومبوز سینوس مغزی در حالت عادی، 5 تا 10 درصد سکته‌های مغزی را تشکیل می‌دهد که البته در صورت ابتلا به برخی از عفونت‌ها و بعد از زایمان و به ویژه در ماه مبارک رمضان میزان آن افزایش می‌یابد.

 


نویسنده : رضا - ساعت 9:59 روز پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:,
http://didan.ir/wp-content/uploads/2012/Seyfi/91-04-03/ajayebi%20k%20faghat%20dar%20iran%20mishe%20did/03.jpg

 

 


نویسنده : رضا - ساعت 9:48 روز پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:,
سایپا سیستم جدیدی برای پراید ارائه کرد که بزرگترین شکرت های خودرو سازی  از ارائه آن ناتوان مانده اند
هماهنگی ضبط خودرو با چرخ های خودرو در هنگام پخش موسیقی
در تصویر زیر نمونه نصب شده این سیستم رو مشاهده می کنید البته فکر کنم راننده بنده خدا آهنگ بندری گذاشته بوده . !‌
تصویر

نویسنده : رضا - ساعت 23:43 روز چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:,

اولین هارددیسک اکسترنال 3 ترابایتی تولید شد

  • مربوط به موضوع » فناوری جدید

 

منبع : Www.P30Mania.MihanBlog.Com
کمپانی سیگیت برای اولین بار در جهان دست به تولید هارددیسک اکسترنال 3 ترابایتی زده است.
به گزارش تی مدیا، با توجه به نیاز روز افزون کاربران به دستیابی به فضایی بیشتر به منظور ذخیره‌سازی اطلاعات، شرکت‌های تولیدکننده حافظه نیز در تولید حافظه‌هایی با فضایی بیشتر از یک دیگر پیشی می‌گیرند.
در این میان کمپانی سیگیت در صدد رفع این نیاز برآمده و توانسته است اولین شرکتی باشد که هارددیسک اکسترنال 3 ترابایتی را از سری FreeAgentGoFlex تولید کند. این هارددیسک با هر دو سیستم عامل Mac OS X و ویندوز سازگار است. البته در ویندوز ایکس پی نمی‌توان پارتیشنی بیش از 2.1 ترابایت ایجاد کرد.



كلمات كلیدی : اولین هارددیسک اکسترنال 3 ترابایتی تولید شد ، هارددیسک اکسترنال 3 ، هارد دیسك ، هارد ، هارد اكسترنال ، 3 ترابایت ، ترابایت ، اولین هارددیسک اکسترنال 3 ترابایتی ، اولین هارد دیسک اکسترنال 3 ترابایتی ، اولین هارددیسک 3 ترابایتی ، اولین هارد دیسک 3 ترابایتی ، تی مدیا ، ذخیره‌سازی اطلاعات ، سیگیت ، FreeAgentGoFlex ، GoFlex ، بازی کامپیوتر ، بازی ، کامپیوتر ، فیلم ، فیلم با کیفیت ، موزیک ، اطلاعات ، نرم‌افزار ، Backup ، دلار


نویسنده : رضا - ساعت 23:38 روز چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:,
کارتون فوتبالیست ها (سری 3)
کارتون فوتبالیست ها سری سوم (هنوز از تلویزیون ایران پخش نشده است!!!) با زیر نویس فارسی و کیفیت عالی.

کارتون فوتبالیستها سری 3 به همراه زیرنویس فارسی

سری جدید فوتبالیست ها کاپیتان سوباسا در راه جام جهانی

قابل پخش در تمامی دستگاه های دی وی دی پلیر خانگی و کامپیوتر کیفیت عالی

كارتونی كه زیدان و دل‌پیرو به خاطرش فوتبالیست شده‌اند.

 

شش دی وی دی | 7750 تومان

کارتون محبوب فوتبالیستها

این مجموعه نسبت به دیگر نسخه های موجود در اینترنت از کیفیت بالا تری برخوردار می با شد

>>>> برای اولین بار به همراه زیرنویس فارسی <<<<

در این مجموعه فوتبالیست ها به چام جهانی می روند

شش دی وی دی | 7750 تومان

مجموعه کارتون فوتبالیستها سری جدید، کارتونی که بزرگانی چون زیدان و دل پیرو با تماشای این کارتون به فوتبال علاقه مند شدند. قابل اجرا در کامپیوتر و پلیر خانگی- به زبان اصلی و زیر نویس فارسی کارتون جذاب و دوست داشتنی فوتبالیست ها را حتما به یاد دارید ، کارتونی که علاوه بر ایران در بسیاری از کشورهای جهان به نمایش در آمد و علاقمندان بیشماری به دست آورد.این مجموعه بر پایه زندگی نوجوان فوتبالیستی از کشور ژاپن به نام سوباسا اوزارا ساخته شده است . سوباسا شدیدا عاشق فوتبال است او حتی در خواب هم می بیند که با تیم ملی ژاپن در جام جهانی پیروزیهای زیادی کسب می کند.او توپ فوتبال را دوست خود می داند

حقیقتا زمانی که او خیلی جوان بود هر کسی که بازی او را می دید از سرعت ، استقامت ،قدرت دریبل و قدرت ضرباتش متحیر می شد. سوباسا با مادرش در ژاپن زندگی می کند و پدر او یک کاپیتان کشتی است که اغلب در مسافرت به سر می برد. در شروع داستان سوباسا با دختری به نام Sanae که از علاقمندان به فوتبال و طرفداران تیم مدرسه Nankatsu آشنا شد و این آشنایی باعث شد تا خیلی زود با Wakabayashi ملاقات کند ، دروازه بانی که از استعداد بی نظیری بر خوردار بود و هیچکس از ورزشکاران آن شهر نی توانستند به او گل بزنند ، حتی با توپ راگبی و بیسبال ! و سر انجام Roberto Hongo بهترین بازیکن برزیلی که دوست پدر سوباسا بود مربی سوباسا شد و دید او را نسبت به فوتبال حرفه ای بهبود بخشید. بی گمان برترین رقیب سوباسا و واکی بایاسی کسی نبود جز: Kojiro Hyuga کسی که به خاطر کمک به خانواده اش می خواست یک فوتبالیست حرفه ای شود ، او بسیار فرد محکم ،پر قدرت و کله شقی بود که می خواست در هر بازی پیروز باشد

شش دی وی دی | 7750 تومان

هم اکنون فوتبالیست ها در راه جام جهانی اند

36 اپیزود ابتدایی مروری بر 3 سری قبلی انیمه است من جمله مسابقات سوباسا با نانكاتسو و مسابقات قهرمانی با دیگر شخصیت های اصلی داستان در ژاپن ، جام جهانی یو 16 در اروپا بعلاوه ی مسابقه با روبرتو در برزیل . از اینجا سری جدید شروع می شود كه در باره مسابقه ایست با تیم هلند و درباره 3 شخصیت اصلی قوی و حرفه ای و مشكلات آن ها و راه یابی عالی و تحسین بر انگیز آن ها برای تبدیل شدن به فوتبالیست های حرفه ای در اروپا :بازیكن باهوش فوتبال سوباسا اوزارا ، بهترین دروازه بان گنزو واكی بایاشی و نوك حمله پر افتخار و قوی كوجیرو هیوگا

شش دی وی دی | 7750 تومان

کالا را درب منزل تحویل بگیرید ، سپس وجه آن را به مامور پست پرداخت کنید

پوشش سراسر ایران ، بیمه و گارانتی تعویض تمامی محصولات

کمیاب ترین محصولات در این فروشگاه عرضه می شود ، از سایر محصولات فروشگاه نیز دیدن نمایید.


نویسنده : رضا - ساعت 23:35 روز چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:,


نویسنده : رضا - ساعت 23:34 روز چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:,


نویسنده : رضا - ساعت 23:31 روز چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:,

GLX 2680 FOR GTA SA

 


نویسنده : رضا - ساعت 23:2 روز چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:,

یک سرآشپز استرالیایی بعد از یک ماه تلاش موفق شد تا بزرگترین بستنی جهان را تهیه کند.


تهیه بزرگترین بستنی جهان در استرالیا  !+ عکس www.taknaz.ir

بزرگ ‌‌ترین بستنی جهان با وزنی معادل یک تن در استرالیا تهیه شد. هستون بلومنتال، سرآشپز مشهور استرالیایی که صاحب رستوران‌‌‌های معروفی دراسترالیا است، این بستنی بزرگ را در ابعاد باورنکردنی درست کرده است.

http://www.taknaz.ir/upload/69/a1.jpg



به گزارش تک ناز هنگام حمل این بستنی که شکل مخروطی دارد و به عبارتی بستنی قیفی است، دچار مشکل شده بودند. هستون در این باره می‌گوید: ارتفاع بستنی 4 متر و وزنش یک تن است که تهیه‌اش یک ماه طول کشیده است.

قسمت فوقانی بستنی با استفاده از یک جرثقیل روی قسمت نانی آن متصل شده است. وی ادامه داد: ‌من مایع بستنی را در اندازه‌‌‌های زیادی در 3 رستوران خودم جداگانه درست کرده‌ام و بعد آنها را یکجا فراهم آورده‌ام. من سعی داشتم رکوردشکنی کنم و موفق هم شده‌ام. رکورد جهانی تاکنون برای بستنی حدود 5/2 متر بوده است. این سر آشپز سعی کرد تا مقدار زیادی سس توت فرنگی را هم بر روی بستنی خود اضافه کند که موفق به این کار نشد و حجم زیادی از سس به زمین ریخت.

http://www.taknaz.ir/upload/69/a2.jpg

جمعیت زیادی برای مراسم رونمایی از این بستنی در پارک منطقه " گلوستر" در غرب استرالیا جمع شده و پس از رونمایی از آن آن را به بخش های مختلف تقسیم کرده و خوردند.

 
 


نویسنده : رضا - ساعت 22:58 روز چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:,
این ترن هوایی در پارک پارک تفریحی کوهستانی Fuji-Q ژاپن وقع شده. سواری با این ترن هوایی فقط 112 ثانیه طول میکشد و سرعت آن نزدیک به 62،5 مایل در ساعت (حدود 100 کیلومتر / ساعت) می رسد

این ترن هوایی با نام تاکاشیبا که از شنبه (۲۵ تیرماه ۹۰) افتتاح شد، این شیب را در یک ارتفاع ۴۳ متری ایجاد کرده است و با این اتفاق توانسته رکورد قبلی را که در اختیار ترن هوایی لی‌تیمبر فرانسه با ۱۱۳ درجه شیب قرار داشت، جابجا کند.

پارک تفریحی فوجی‌کیو در منطقه کوهستانی قله فوجی‌یاما قرار گرفته و البته این ترن هوایی به طول یک کیلومتر تنها یکی از ترن هوایی‌های موجود در آن است و ۳۷ میلیون دلار برای ساخت این ترن هوایی هزینه شده تا برای یک دور سوار شدن ۱۱۲ ثانیه‌ای شما  ۱۲٫۵ دلار ناقابل از شما بگیرد.


نویسنده : رضا - ساعت 22:55 روز چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:,

بزرگترین ماشین های دنیا

بزرگترین ماشین های دنیا

بزرگترین ماشین های دنیا

بزرگترین ماشین های دنیا

بزرگترین ماشین های دنیا

بزرگترین ماشین های دنیا

بزرگترین ماشین های دنیا

بزرگترین ماشین های دنیا

بزرگترین ماشین های دنیا


نویسنده : رضا - ساعت 22:51 روز چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:,

طنزنوشته های جدید خنده دار و اس ام اس های سرکاری باحال

ورود به آرشیو اس ام اس خنده دار

اگه قرار باشه بین عشقت و ۱ میلیون دلار یکی رو انتخاب کنی
اولین چیزی که با اون پول می خری چیه !؟
.
.
.
جای خالیت را نه کتاب پر می کند ، نه قهوه ، نه حتی سیگار …
من دلم آیفون ۵ میخواهد !!!
.
.
.
به یکی از این فامیلای ما گفتن عسل واسه چشم مفیده رفته مالیده به چشماش …
دیگه کار از فشار تحریم گذشته یکی بره خورشیدو خاموش کنه !
.
.
.
دیشب مهمون داشتیم ، زنگ آیفون “اف اف” رو زدن …
بابام به خواهرزاده ام میگه بدو ببین کیه …
میگه ولش کن تک زنگ بود !!!
.
.
.
دختر داییم دانشگاه ، رشته من قبول شده ؛ زنگ زده میگه : یه سوال تخصصی دارم !
گفتم خب بپرس !
میگه ریاضی ۱ دفتر چن برگ میخواد ؟؟؟
.
.
.
بابام رو دیدم که با یه کاغذ داشت میرفت بیرون …
بهش گفتم کجا میری ؟ گفت :
یه یارویی ماشینش رو پارک کرده جلو در خونه میخوام براش یاداشت بنویسم !
بعد چند دقیقه برگشته میگم چی نوشتی ؟ تندی که نکردی ؟
میگه : نه کاغذ رو سفید گذاشتم که بدونه میتونستم بهش چیزی بگم،
ولی نگفتم شاید اصلاح بشه . . .
.
.
.
یکی از آپشن های عطر مشهدی اینه که
برای از بین بردن بوش باید اون قسمت از بدن رو قطع کنی !


نویسنده : رضا - ساعت 22:51 روز چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:,

نظیر و استثنایی تمام نرم افزارها، بازی ها و سرگرمی های گوشی های آندروید عرضه شده در سال 2012، پکیج اورجینال و بسیار شکیل دارای هولوگرام شامل 2 DVD اوریجینال نقره ای همراه با کتابچه راهنمای فارسی فیزیکی...
ویژگی ها و محتویات مجموعه آندروید :
- بیش از 600 نرم افزار تست شده به همراه توضیحات در دفترچه فیزیکی
- در حدود 150 بازی جذاب با گرافیک فوق العاده بالا و ۱۰۰ % تست شده
- مجموعه بی نظیر از Wallpaper، Widget، زنگ موبایل و ... برای آندروید
- برترین تم ها به همراه آموزش و مباحث مرتبط با آن ها
- ابزارهاي روت كردت گوشي
- GPS برای سیستم عامل آندروید
- آموزش هاي كاربردی تشريحی به زبان فارسی

نویسنده : رضا - ساعت 22:7 روز چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:,

جهت مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر کلیک کنید

نرم افزار جامع شبیه ساز کنکور سراسری و آزاد و فنی حرفه ای در کنکور سراسری و آزاد در خانه بارها و بارها شرکت کنید ! از همین امروز برای کنکور سال 92 آماده شوید !! بیش از 12000 تست آزمون های سراسری و آزاد و فنی حرفه ای .با امتیاز دهی به آزمون ها و زمانبندی در اجرای کنکور مجموعه تست های دروس عمومی 10 سال اخیر ورودی دانشگاهها یک کنکوری حرفه ای شوید بدون استرس در جلسه کنکور واقعی حاضرشوید و تمام تمرکز خودرا به تست ها اختصاص دهید.آزمون های ورود به دانشگاه به صورت طبقه بندی شده با پاسخ تمام تست ها ! با این مجموعه بی نظیر، علاوه بر آمادگی کامل برای کنکور، تمامی استرس های روانی و مخرب پیش از آزمون را از خود دور کنید

از جمله امکانات این مجموعه بزرگ و ضروری کنکور:
- ایجاد سوال و پاسخ تصادفی جهت استفاده به عنوان آزمون غیر مجازی
- محدودیت زمانی در قسمت آزمون جهت مهارت در سرعت تست زنی
- طبقه بندی سوالات در سطوح مختلف (کتاب، سال، درس)
- دارای محیط تمرین جهت آشنایی و مرور تست ها
- دارای محیط آزمون جهت سنجش توانایی
- مطابق با آخرین تغییرات در منابع آزمون
- امتیاز دهی در آزمون های آزمایشی
- منبع کامل سوالات دروس عمومی
- گردآوری بیش از 12000 تست
 


نویسنده : رضا - ساعت 22:1 روز چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:,
سلام خدمت دوستان عزیز---warcraftIII-Frozen
این جانب علی مدیر کامل ترین وبلاگ مرجع بازی وارکرافت حاضرم نویسندگی سایتهایی که به نویسنده ی فعال احتیاج دارند رو برعهده بگیرم اگه می خواهید همین جا نظر بدهید یا به ایمیل asalatashpuor@yahoo.com ایمیل بدهید

شرایط نویسندگی فعال:

ابتدا ازهر کار وتعرفه ای ارسال10 مطلب به صورت ازمایشی(رایگان)

1-ارسال100 مطلب مفید درماه :مبلغ 10000 تومان

2-ارسال150 مطلب مفید درماه :مبلغ 15000 تومان

3-ارسال 200 مطلب مفید درماه: مبلغ20000 تومان

4-نویسندگی دائم:برحسب توافق(ماهانه 30000 تومان تا50000 تومان)

یا علاوه برنویسندگی برعهده گرفتن کار های زیر:

1-معرفی سایت شما به150 موتور جستجوگر وتبادل لینک با 10 سایت پربازدید(بالای10000 بازدید درروز):مبلغ5000 تومان

2-معرفی سایت شما به 150 موتور جستجو گر وتبادل لینک با 15 سایت پر بازدید(بالای10000 بازدید درروز): مبلغ 7000 تومان

3-معرفی سایت شما به 150 موتور جستجو گر وتبادل لینک با 20 سایت پر بازدید(بالای10000 بازدید درروز): مبلغ 10000 تومان

4-برعهده گرفتن مدیریت کامل سایت یا وبلاگ:ماهانه 20000 تا 50000 (برحسب توافق)

5-تبدیل سایت های کم بازدید به سایت های پربازدید(شامل نویسندگی و تبادل لینک و...):مبلغ 20000 تومان تا 50000 تومان (برحسب توافق)

6-قالب بندی و ویرایش قالب به هرگونه که می خواهید و بلوک سازی سایت و وبلاگ:مبلغ 10000 تومان تا20000 تومان (برحسب توافق)

توجه:کلیه ی این خدمات به صورت کامل وتضمینی انجام می گیرد وبه جز نویسندگی (10 مطلب ازمایشی)بقیه ی وجه ها اول دریافت می گردد.نگران وجه پرداختی خود دراول کار نباشید من شما راراضی می کنم وهیچ دزدی ومال خوری ای صورت نخاهد گرفت (قبل ازدریافت وجه توافقات لازم انجام خواهد گرفت)برای تماس به ایمیل asalatashpuor@yahoo.com پیام دهید یا درهمین پست اعلام امادگی کنید

باتشکر-مدیریت وبلاگ

 

لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

توجه خیلی مهم---warcraftIII-Frozen
سلام دوستان من تازه یک انجمن راه انداختم به اسم انجمن رسمی سرگرمی درایران وادرس :



ادرس رو فارسی می گم چون بلاگ فا اجازه نمی ده اولhttp://بعد سرگرمی-نیو(sargarmi-new)دات روز بلاگ(.rozblog)دات کام(.com)اسلش فروم(/Forum)



دوست دارم همین طور که شما با بازدید ها ونظرات گرمتون ازمن توی این وبلاگ حمایت کردید باردیگرهم باعضویت دراین انجمن ازمن حمایت کنید من می خوام باکمک شما یک انجمن همدل وهمراه بسازم باعضویت دراین انجمن می توانید موضوع ارسال کنید به موضوع های دیگران پاسخ دهید ازیک دیگر تشکر کنید

درانجمن سمت بگیرید وخیلی راحت جزو مدیران انجمن شوید وازمزایای فوق العاده انجمن بهره مند شوید

کاربرانی که زود تربپیوندند ازمزایای بیشتری بهره مند می شوند

امیدوارم که بتوانیم دراین انجمن خیلی زود بهترین هاروداشته باشیم وباهم یک خانواده ی همدل -صمیمی وهمراه شویم


انجمن رسمی سرگرمی درایران


ازهمین اغاز باشید تابهترین شوید


برچسب‌ها: انجمن رسمی سرگرمی درایران, ازهمین اغاز باشید تا بهترین شوید
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

اموزش کامل هیروی Dragon Knight - Knight Davion---warcraftIII-Frozen
اینجا می خوام اموزش هیروی دراگون رو براتون بزارم

اموزش کامل درادامه ی مطلب...

 


برچسب‌ها: اموزش کامل هیروی دراگون نایت نایت داویون, دراگون, night davion, دراگون اموزش کامل هیروی dragon night, داویون, نایت داویون, dragon night
ادامه مطلب
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

پاسخ به نظرات شما---warcraftIII-Frozen
دوستان این یک پاسخ کلی هست که برای این سئوال میدم :ایا وارکرافت 4وجود دارد؟

درپاسخ باید گفت وارکرافت 3که درسال 2003 منتشر شد وازموفقیت خوبی هم برخوردار بود کمپانی بلیزارد رو وادار کرد که این بازی افسانه ای رو گسترش بدهد وبه صورت بسیار نامحدود دراختیار کاربران قرار دهد این شد که wow رو ساخت که اگه اشتباه نکنم درسال2004 wow 1روبیرون داد وچون دید این بازی ازموفقیت قابل توجهی برخوردار بود تصمیم گرفت که همین بازی روادامه بده تاwow2 وبعد3 وحالاهم که 4روساخته تابعد...

 

لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

فیلم معرفی هیروهای دوتا2-بخش اول---warcraftIII-Frozen
سلام دوستان این اولین بخش راجع به دوتا۲ هست وانشائلله قراره بیشتتر راجع به دوتا۲ مثلا ایتم های دوتا۲و...بزارم این بخش شامل چند قسمت هست که درهر قسمت معرفی ۱ هیرو رو میزارم وهرمعرفی برای کیفیت بهتر ۴ کیفیت گذاشته می شود

برای دانلود به ادامه ی مطلب مراجعه کنید:


برچسب‌ها: دوتا2, فیلم معرفی کامل هیرو های دوتا2, dota2, heros of dota2, مجموعه ی کامل دوتا2
ادامه مطلب
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

دانلود مپ Dota 6.74c AI Fun 2.7---warcraftIII-Frozen

download.jpg


مپ جديد Dota Fun همراه با 44 هيروي جديد .
اول بازي مد dm- و سپس fun- رو بزنيد تا هيروهاي fun باز بشه .

Download LiNK

 


برچسب‌ها: دانلود جدید ترین مپ فان دوتا, دوتا 6, 74cai فان, Dota 6, 74c AI Fun 2, 7, 44 هیروی جدید
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

پاسخ به نظرات---warcraftIII-Frozen
سلام دوستان من اینجا می خوام بگم واقعا وبمو نگاه می کنید ونظر میدید البته قصد توهین به هیچ بازدید کننده ی محترمی ازاین وبلاگ رو ندارم اقا سینا (که خیلی ازشون متشکرم ) این نظرو برام دادن:

 

سلام.منچند روزه دارم وارکرفت 3 the frozen throne رو آنلاین بازی می کنم ولی وقتی بازی شروع میشه نمی دونم باید چکار کنم.اگه میشه یک راهنمای کامل از نحوه ی چگونه انجام دادن بازی برای افراد مبتدی قرار دهید.

 

خوب من باید بگم اقا سینای عزیز اگه به قسمت جدیدترین ورژن گارنا+اموزش کامل+نرم افزارهای دیگر که درمنوی سمت چپ هم هست مراجعه کنید اولین پستی که مشاهده میکنید(آموزش کامل بازی آنلاین در garena)هست

پس می تونید پاسخ همه ی سئوالاتون رو اونجا پیدا کنید ولی اگه بازم به مشکلی برخوردید بگید تا حتما همین جا پاسخ بدم حتما برای بقیه هم مفید هست

 


برچسب‌ها: نظرات شما, پاسخ, گارنا, انلاین, بازی
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

پاسخ به نظرات شما---warcraftIII-Frozen
سلام دوستان همین جا تصمیم گرفتم به سئوالات ونظراتتون پاسخ بدم  تا بقیه هم استفاده کنن وسئولای تکراری ندید

اول درپاسخ به دوستمون که گفته بودن وار چند نسخه داره و چه طور میشه تهیه کرد میگم که خود وارکرافت ازیک تا3 هست که هرکدومشون چند تا هستن والان مطرحش 3 هست بانام فرووزن الان تقریبا یکشو دیگه نمی شه گیر اورد دوشم تو بعضی سایتا هست برای دانلود که حجمش حدودا 50  60 مگابایته ونسخه ی دیگری هم هست که به وارکرافت یک شباهت هایی داره (یعنی درواقع بعد ازوارکرافت اومده)که انلاینه و همه هم اسمشو می دونن wow -برای تهیه هم می تونین ازفروشگاه های سی دی و اینا بخرین یا ازتو همین وب دانلود کنید

سئوال دوم که چند نفر گفتن راجع به کارنکردن لینک کتاب های وارکرافت هست که باید بگم راست می گن اگه زود ترجنبیده بودن می تونستن دانلود کنن چون من همون موقع که گذاشتم خودم دانلود کردم وکتابارو دیدم ولی الان دیگه لینک دانلود تموم شده وچون یک سایت هم بود که این لینک دانلود هارو گذاشته بود ودوباره نذاشته کتاب ها دردسترس نیستن

 

دوست دیگه ایمون هم گفته بودن که وارکرافت درویندوز هفتشون اجرا نمیشه درپاسخ باید بگم که حتما مشکل ازاینه که وارکرافت ازقبل روی هارد بوده وویندوز رو عوض کردید برای همین اجرا نمی شه وباید دوباره نصب کنید فعلا دوستان...

 


برچسب‌ها: ورلد اف وارکرافت, world of warcraft, wow
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

سلام دوستان---warcraftIII-Frozen
این یک نظر سنجی هوشمند است ومی خوایم به یک نتیجه ی مفید برسیم به این طور که من سئوالو می گم شماهم نظررو ارسال می کنید وارسال نظر برای این پست ازاد هست فقط خواهشا چیزای غیر اخلاقی نفرستید بگذریم

سئوال: شما ازکدوم هیروی دوتا2 خوشتون میاد؟چرا؟ شما می تونید همون طوری که گفتم پاسخ این سئوال رو بانظراتتون بدین ونظر برای این پست ازاده وفقط هم درهمین پست نظرتون روبگید چون درپستای دیگه نمیشه

 


برچسب‌ها: نظر سنجی, دوتا2, بهترین هیروی دوتا2, dota2, betakey
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

مرسی---warcraftIII-Frozen
دوستان عزیز وگلم سلام واقعا شرمنده کردین ازهمه ی شما متشکرم بااین که این روزا مطلبی نزاشتم ولی همتون بانظرات گرمتون همراهیم کردین وجای تشکر بالایی داره برای همین می خوام ادرس مپ هایی که ازوارکرفتو می زاشتم (همون مپ های زیاد)  بهتون بگم تاخودتون هرچه قدر خواستین برین ودانلود کنین البته ممکنه خودم هرازگاهی گلچینی تو اینجا بزارم ولی بگذریم اینم ادرس:

epicwar.com

 


برچسب‌ها: تشکر, مرسی, epic war, اپیک وار
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

مجموعه ی کامل مپ های وارکرافت - سری 10---warcraftIII-Frozen
سلام دوستان واقعا شرمندم این روزا سرم خیلی شلوغه اما حنکا سعی می کنم هرروز اپ کنم اینم مجموعه ی کامل مپ های وارکرافت سری دهم که یکم طول کشید تابیاد ولی خوب ارزشش روداشت 25 مپ درادامه ی مطلب...

 


برچسب‌ها: 25 مپ, سری10, جدید, سری دهم وجدید, تمام مپ های وارکرافت, بالای 300000 مپ, مپ هیرو, فان, گارناو
ادامه مطلب
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

سلام سلام سلام---warcraftIII-Frozen
دوستان سلام به همگی از همه به خاطر این غیبت طولانیم عذر خواهی می کنم اخه مسافرت بودم وفرصتی ههم برای ان شدن نبود اما خوشبختانه به لطف وبه لطف خدا حالا اینجام تا یک شروع خوب داشته باشم خواهشن هرروز و هرشب به وب سر بزنید وحتما منتظر مطالب جدیدتر باشید تا ماهم خوش حال شیم...

 

لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

دانلود مپ دوتا6.74c-ai v1.3---warcraftIII-Frozen
بالاخرا مپ 6.74c ai هم رسید
برای دانلود اینجا کلیک کنید

 


برچسب‌ها: دانلود مپ دوتا6, 74c, ai v1, 3, dotav6, 74ai, دانلود کامل این مپ
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

داستان ارتاز---warcraftIII-Frozen
داستان کامل ارتاز رو بچه ها درادامه ی مطلب بخونید خیلی قشنگه...

 


برچسب‌ها: داستان کامل ارتازartas
ادامه مطلب
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

دانلود یک ریپلی جدید---warcraftIII-Frozen
دوستان این یک ریژلی بین ۲تیم خارجی هست دانلود کنید وامیدوارم که لذت ببرید:

MYM vs M5

 

MYM.Razer.Pstr
MYM.Razer.MaNia
M5.LghTfHvN
MYM.Razer.Maelk M5.Garaj.G
MYM.Razer.DBSh Moscow5.AA
NE.PENTIA.Hbot M5.Dread
Moscow5.NS
 
MYM.Razer.Pstr
MYM.Razer.MaNia
M5.LghTfHvN
MYM.Razer.Maelk M5.Garaj.G
MYM.Razer.DBSh Moscow5.AA
NE.PENTIA.Hbot M5.Dread
Moscow5.NS
 
MYM.Razer.Pstr
MYM.Razer.MaNia
M5.LghTfHvN
MYM.Razer.Maelk M5.Garaj.G
MYM.Razer.DBSh Moscow5.AA
NE.PENTIA.Hbot M5.Dread
Moscow5.NS
 

Related Links
Farm4Fame coverage on DotA-League.com/farm4fame/
Farm4Fame 3.4 Brackets
برچسب‌ها: MYM vs M5, ریپلی جدید, دانلود, جذاب ترین ریپلی خارجی
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

Spiritbreaker - Barathrum---warcraftIII-Frozen
این اموزش جذاب رو درادامه ی مطلب ببینید...
برچسب‌ها: اموزش کامل هیروی باراترام, اسپریت, Spiritbreaker, Barathrum
ادامه مطلب
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

اصطلاحات دوتا برای مبتدی ها---warcraftIII-Frozen
سلام دوستان اینجا یک سری کم ازاصطلاحات اصلی دوتا رو برای مبتدی ها می زارم امیدوارم که استفاده کنید...
برچسب‌ها: اصطلاحات کامل دوتا, Dota, اموزش
ادامه مطلب
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

اموزش هیروی Grand Magus - Rubick ---warcraftIII-Frozen
اینم یک اموزش کامل دیگه دوستان درادامه ی مطلب...
برچسب‌ها: اموزش کامل هیروی روبیک, گرندمجوس, Grand Magus, Rubick, طریقه ی ایتم بندی, اسکیل گیری و
ادامه مطلب
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

اموزش کامل هیروی moon-rider---warcraftIII-Frozen
سلام دوستان عید همگی مبارک این اموزش کامل هیروی مون رایدر برای دانلود امیدوارم لذت ببرید:
Download Moon-rider-Luna_Moonfang.zip
پسورد فایل: moon-rider
نام فایل: Moon-rider-Luna_Moonfang.zip
حجم: 162.0 Kb

برچسب‌ها: اموزش کامل هیروی مون رایدر, اموزش کامل هیروی لونا مونفنگ, moon, rider, طریقه ی اسکیل گیری, ایتم بندی و
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

دانلود مپ دوتا6.74c---warcraftIII-Frozen
واینم مپ دوتا6.74c که خیلی زود اومد:

دانلود: New update


برچسب‌ها: دانلود مپ دوتا6, 74c, جدیدترین مپ های دوتا, dota, dotav6
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

دانلود مپدوتا 6.74b---warcraftIII-Frozen
سلام بچه ها اینم مپ دوتا 6.74b دانلود کنید ولذت ببرید

New update


برچسب‌ها: دوتاb6, 74, دوتا, جدیدترین مپ دوتا, دانلودdota6, 74b, dota
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

Lion-Demon Wich---warcraftIII-Frozen
سلام دوستان عید همه مبارک ایشاالله صدتا عید دیگه ام ببینید به عنوان عیدی یک اموزش کامل ومجزا رو از هیروی شاخ لیون درقالب یک فایل ورد می زارم


نام فایل: Lion-Demon_Wich.zip
حجم: 358.5 Kb
لینک دانلود: Download Lion-Demon_Wich.zip

فقط کافیه که روی یکی ازلینک بالا کلیک کنید بعد یک صفحه میاد که یک عدد رو باید وارد کنید وبعد ازاون هم یک لینک مستقیم ایجاد میشه که تا یک ساعت قابل استفاده هست وشما می تونید هربار که روی لینک بالا کلیک می کنید باواردکردن عدد دوباره یک لینک بسازید وهیج مشکلی نداره خوش حال میشم نظرتون راجع به این اموزشو به من بگین این اموزشو خودم نوشتم منتها برای یک انجمن وحالا دارم اینجا می زارم بی زحمت به تیکه ی اخرش توجه نکنید...


برچسب‌ها: اموزش کامل هیروی لیون دمون ویچ, تمام باگ ها, طریقه ی فول ایتم شدن, ایتم گیری, طریقه ی اسکیل گیری و لول گیری, Lionl
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

Sand-Kingاموزش هیرو گام به گام وبه طور کامل همراه با باگ ها---warcraftIII-Frozen
سلام دوستان  یک اموزش خیلی کامل هست واقعا کامله وکلی براش زحمت کشیده شده پس بابا بی معرفتا یک نظر بدین دیگه

اموزش درادامه ی مطلب...


برچسب‌ها: اموزش گام به گام هیروی سند کینگ, sand, king, تمام باگ ها, طریقه ی ایتم بندی, طریقه ی اسکیل گیری ولول گیری
ادامه مطلب
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| یک نظر

مجموعه ی کامل مپ های وارکرافت-سری9---warcraftIII-Frozen
سلام دوستان داریم کم کم به عید نوروزم نزدیک میشیم ومن به فکر یک عیدی خوب برای همتون هستم امیدوارم  که شما هم به فکر یک عیدی برای من باشین مثلا شرکت تو نظر سنجی ها یا حداقل یک نظر خشک وخالی...

به هرحال این مپا رو درادامه ی مطلب دریافت کنین...


ادامه مطلب
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

مجموعه ی کامل مپ های وارکرافت - سری 8,7---warcraftIII-Frozen
سلامی دوباره دوستان ببخشید که دیروز مپ نزاشتم به جاش امروز دوبرابر می زارم

100map...


برچسب‌ها: 100 مپ, سری7و8, سری هفتم وهشتم, تمام مپ های وارکرافت, بالای 300000 مپ, مپ هیرو, فان, گارناو
ادامه مطلب
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

اموزش تخصصی هیروی ursa warrior درمپ 6.73---warcraftIII-Frozen

سلام دوستان عزیز امروز می خوام اموزش تخصصی این هیروی معروف درمپ 6.73 وبه بعد روبگم که خیلی باگه البته ممکنه خیلیا یاد داشته باشن ولی اینو برای اونایی میگم کخ چیزی بلد نیستن یابلد نیست بااین هیرو تخصصی کاکنن...برای دیدن این اموزش فوق العاده به ادامه ی مطلب برین...


برچسب‌ها: اموزش تخصصی هیروی اوریا وریور, ursa warrior, اموزش کامل لول ها, طریقه ی اسکیل گیری ولول گیری, اموزش تمام ایتم ها, استراتژی کار و
ادامه مطلب
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| یک نظر

مجموعه ی کامل مپ های وارکرافت - سری 6---warcraftIII-Frozen
سلام دوستتان اینم 50 مپ امروز اگه واقعا خوشتون میاد نظر بدین اگه نظراتتون روبرام بنویسین ممکنه مپ هارو زیاد تر کنم

50map...


برچسب‌ها: 50 مپ, سری6, سری ششم, تمام مپ های وارکرافت, بالای 250000 مپ, مپ هیرو, فان, گارناTDو
ادامه مطلب
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

مجموعه ی کامل مپ های وارکرافت - سری 5---warcraftIII-Frozen
50 مپ ودانلود درادامه ی مطلب...
برچسب‌ها: 50 مپ, سری5, سری پنجم, تمام مپ های وارکرافت, بالای 200000 مپ, مپ هیرو, فان, گارناو
ادامه مطلب
لينك | نوشته شده در ساعت توسط ali| نظر بدهید

مجموعه ی کامل مپ های وارکرافت - سری 4---warcraftIII-Frozen
سلام دوستان خوش خبری... ازاین به بعد هرروز به جای 25 مپ 50 مپ می زارم

یعنی ازهمین الان درادامه ی مطلب...


برچسب‌ها: 50 مپ, سری4, سری چهارم, تمام مپ های وارکرافت, بالای 200000 مپ, <a href="http://warcraftiii-frozen.blogfa.com/tag/%d9%85%d

نویسنده : رضا - ساعت 21:55 روز چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:,

 به نام پروردگار ورق های معرفت

                                           شیر (  شیر ایران )

 شیر یکی از نیرومند ترین و زیباترین پستانداران جهان است . شیر از خانواده ی گربه سانان و از راسته ی گوشت خواران است . شیر از لحاظ اندازه ی بدن و دم تقریبا مانند ببر است . در شبیه سازی نبرد این دو گربه سان ، شیر پیروز شد . اما بسیاری بر این عقیده اند که ببر به راحتی بر شیر چیره خواهد شد . البته به دلیل وزن بیشتر بزرگترین ببر جهان یعنی ببر سیبری از بزرگترین شیر ، شاید حق با مدافعان ببر باشد و ببر سلطان جنگل است .

اما نکته ای که اینجا وجود دارد این است که شیرها تحمل فوق العاده بیشتری نسبت به ببرها دارند و سختی های بیشتری را نسبت به پسرعموی خود تحمل می کنند . همچنین شیر بر خلاف لقبش که سلطان جنگل است ، بیشتر در بیشه ها و نیزارها و چمن زارها زندگی می کند .

 شیر و ببر

شیر سفید آفریقایی

مشخصات :

شیر جانوری با وزن 150 تا 250 کیلوگرم برای نرها و 120 تا 182 کیلوگرم برای ماده هاست . بیشترین وزن یک شیر در جهان 272 کیلوگرم بوده است . اندازه ی بدن شیرها بین 140 تا 200 سانتی متر و طول دم آنان از 65 سانتی متر تا یک متر است . شیر موجودی است که در قلمرو اختصاصی خود روزانه 20 ساعت استراحت می کند . اکثر شیرها در روز شکار می کنند اما در مناطقی که آنها شکار می شوند یا مورد هجوم دیگر موجودات قرار می گیرند ، شب ها و مخصوصا ساعات اولیه ی شب به شکار می پردازند .

شیر ماده ( صحرای کالاهاری )

 زیست گاه :

شیرها در مناطق گوناگونی مانند جنگل های نه چندان انبوه ، بیشه ها ، نیزارها ، بوته زارها ، علف زارها و دشت های نزدیک به آب زندگی می کنند . این جانوران مانند دیگر گربه سانان به آب علاقه دارند و از آن دوری نمی کنند .

شیر در قلمرو 

قلمرو و گروه :

شیرها گروه هایی را تشکیل می دهند که معمولا 3 شیر نر و 15 شیر ماده به همراه توله ها در یک قلمرو مشخص زندگی می کنند و شیرهای نر مجرد که از گروه رانده می شوند با هم یک گروه را تشکیل می دهند . بر خلاف بسیاری از جانوران ، شیر نر ، شیرهای ماده و توله ها را ترک نمی کند و از آنان و قلمرو آنان در برابر دشمن حفاظت می کند . شیرها دشمنی پایان ناپذیری با کفتارها بر سر قلمرو دارند . بسیاری از اوقات هم بین این دو پستاندار ، نبرد برای طعمه ی شکار شده صورت می گیرد . شیرها و کفتارها به صورت دسته جمعی نبرد می کنند و این جنگ ها تلفات زیادی برای هر دو گروه دارد . مخصوصا کفتارها بیشتر صدمه می بینند . یک شیر ماده که عصبانی یا گرسنه باشد می تواند با 12 کفتار مقابله کند . اما کفتارها هم به قدرت گروهی خود در نبرد با شیرها اتکا می کنند . در یکی از نبردهای شیر و کفتار بر سر قلمرو در جنوب آدیس آبابا ( پایتخت اتیوپی ) که دو هفته به طول انجامید ، 35 کفتار و 6 قلاده شیر از بین رفتند و در نهایت شیرها پیروز شدند .

شیرهای ماده

تولد و مراحل رشد :

شیرهای ماده 102 تا 103 روز باردار هستند و پس از آن 1 تا 6 توله به دنیا می آورند . در بیشتر مواقع تعداد توله ها 2 تا 3 قلاده است . این توله ها تا 6 ماهگی از شیر مادرشان تغذیه می کنند در صورتی که از 3 ماهگی می توانند گوشت هم بخورند . این شیرهای جوان در 18 ماهگی قادر به زادآوری هستند و در 5 سالگی کاملا بالغ می شوند . تا 4 الی 5 ماهگی ، یک یا دو شیر بالغ در زمانی که گله برای شکار رهسپار می شود در منطقه ی امنی باقی می مانند و از توله ها نگهداری می کنند . پس از شکار ، شیر ماده ای بازمی گردد و شیرهای بالغ و توله ها را با خود به محل شکار می برد . توله شیرها پس از 4 ماهگی می توانند هنگام شکار با مادر خود باشند .

شیر ماده و توله اش 

رژیم غذایی و شکار :

طعمه های شیر به منطقه ای که در آن زندگی می کند بستگی دارد . شیر از جانورانی همچون گورخر ، غزال ، آهو ، بز کوهی آفریقایی ، گراز و دام های اهلی مانند گاو و گوسفند تغذیه می کند . آنها همچنین به صورت گروهی ، گاومیش های وحشی آفریقا ، زرافه های بلند قامت و بچه فیل ها و حتی گاهی فیل های غول پیکر را شکار می کنند . حتی دیده شده است که شیر پرندگان و کروکودیل ها را هم شکار می کند .

در مناطقی از آفریقا شیرها فقط به یک طعمه وابستگی پیدا کرده اند و شاید همین امر باعث شود گونه ای جدید به دنیای شیرها اضافه شود . مانند شیرهایی که فقط گاومیش شکار می کنند .

شکار در بین شیرها بر عهده ی ماده های گروه می باشد و نرها هنگامی سر می رسند که ماده ها پوست شکار را کنده اند و گوشت آماده ی خوردن است . شیرهای نر فقط زمانی وارد عمل شکار می شوند که شکار بسیار قدرتمند باشد یا طعمه ی شکار شده مورد هجوم دیگر جانوران قرار گرفته باشد .

شکار شیر

شیر و فیل 

شیر و انسان :

حمله ی شیر به انسان به ندرت صورت می پذیرد و تنها زمانی اتفاق می افتد که شیر بسیار گرسنه باشد یا بخواهد از خود در برابر انسان دفاع کند . البته در چند سال گذشته ، مردم مناطقی از آفریقا از حمله ی شیرها به انسان ها و مناطق زندگی آنها بسیار ناراحت شده اند و شاید همین امر به کشتار شیر و کم شدن تعداد آن بیانجامد .

 

انواع گونه های شیر در جهان :

 شیرها در جهان به طور کل به 2 گروه آفریقایی و آسیایی تقسیم می شوند . البته در قدیم شیرهای بیشتری وجود داشته اند که امروزه تنها این دو گونه باقی مانده اند .

شیر بربری ( Barbary Lion ) که تا اویل قرن بیستم هم وجود داشت ، امروزه منقرض شده است . محل زندگی شیر بربری از مناطق مرکزی مراکش تا صحرای لیبی و سواحل دریای سرخ در مصر بود و تمام کرانه های ساحلی شمال آفریقا را در بر می گرفت .


نویسنده : رضا - ساعت 21:54 روز چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:,

بزرگ‌ترین مداد جهان با طولی در حدود ۲۳ متر در نیویورک ساخته شد.
فان مهر: سرب این مداد در حدود دو هزار کیلوگرم وزن دارد و ضخامت آن برابر با ۲۵ سانتی‌متر است که تنها با مدادتراش‌های برقی تراشیده می‌شود.

سرنوشت بزرگ‌ترین مداد جهان

بیش از ۴۰ تن از ۲۰ کشور مختلف جهان مدت دو هفته وقت گذاشتند تا ساخت این مداد را تکمیل کنند.

سازندگان بزرگ‌ترین مداد جهان که پس از ساخت آن محلی برای نگهداری آن نداشتند، این مداد را به یکی از موزه‌های این شهر اهدا کردند.


نویسنده : رضا - ساعت 21:51 روز چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:,
بزرگ ترین کتاب جهان

 بزرگ‌ترين كتاب جهان در كتاب گينس

کتاب

بزرگ‌ترين كتاب جهان كه نام آن در كتاب ركوردهاي گينس ثبت شده در ماساچوست نگهداري مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از آكتواليته، بزرگ‌ترين كتاب جهان اثري از ميشائل هاولي است كه اكنون در ماساچوست آمريكا نگهداري مي‌شود.

اين كتاب كه درباره كشور بوتان در هيمالياست، در ركوردهاي جهاني گينس به ثبت رسيده است. اندازه‌هاي اين كتاب عظيم‌الجثه 52/1 متر در 13/2 متر و وزن آن 5/60 كيلوگرم است.

نام اين كتاب «بوتان: اديسه تصويري در گذار از ميان آخرين پادشاهي در هيماليا» و شامل نقشه‌ها و عكس‌هايي از مناظر، معماري و تصاوير اشخاص در بوتان و از ساكنان آن است.

كار اصلي براي تهيه اين كتاب توسط يكي از برجسته‌ترين آتليه‌هاي صحافي در جهان در ماساچوست به نام «صحافي آكمه» انجام شده است. در صورت تمايل به تهيه كتاب، امكان خريد آن براي مشتريان علاقه‌مند نيز فراهم است. اين كتاب شامل 112 صفحه و براي چاپ آن نياز به كاغذي به اندازه يك زمين فوتبال آمريكايي و 7/3 ليتر جوهر است.

البته قيمت چنين كتابي بدون شك كمتر از 30 هزار دلار آمريكا نخواهد بود.

 


نویسنده : رضا - ساعت 21:47 روز چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:,

dora

توپ 80 سانتیمتری Dora بزرگترین توپی است که تا کنون ساخته‌شده‌است. البته توپی با کالیبر بزرگتر به نام Mallet mortar وجود دارد اما این توپ هرگز به سنگینی توپ Dora نیست. این توپ 1350تنی قادر بوده گلوله‌ای 7.1تنی را مقدار 38 کیلومتر پرتاب کند! لوله‌ی توپ 400 تن وزن داشته است. در سال 1937 شرکت Krupp سفارش ساخت این توپ را توسط از Heereswaffenamt و به دستور هیتلر دریافت کرد. از این توپ تنها یک بار علیه Sevastopol استفاده شد؛ Sevastopol مستحکمترین دژ جهان در آن زمان بود؛ و تنها 48 گلوله توسط Dora پرتاب شد. برای استفاده از این توپ باید یک ریل 4 خطه ساخته میشد. برای اینکه توپ بتواند در جهت‌های مختلف شلیک کند قسمتی از ریل بایستی به صورت منحنی ساخته میشد. برای چرخاندن Dora روی این منحنی از دو لوکوموتیو 691کیلو واتی استفاده می شد.

امکان جابجایی توپ به صورت یکپارچه وجود نداشت و برای جابجایی هر بار بایستی قسمت‌های مختلف آن جدا می شد! برای جابجایی این توپ به جرثقیل‌هایی ویژه و 2000 نفر نیروی انسانی نیاز بود که کار جابجایی 6 هفته طول می کشید! حفاظت از توپ در برابر حملات هوایی بسیار مهم بود.

dora

 Dora در اصل می بایست علیه Maginot که منطقه‌ای مرزی بین آلمان و فرانسه بود استفاده می شد. توپ مشابه دیگری با لوله‌ای متفاوت به نام Schwerer Gustav ساخته شد که البته هرگز از آن استفاده نشد. توپ مشابه دیگری به نام Langer Gustav در حال ساخت بود که ساخت آن هرگز به پایان نرسید. و بررسی ها برای ساخت توپ چهارم به نام Schwerer langer Gustav نیز در حال انجام بود. برای استفاده از این توپ‌ها برای شلیک راكت نیز بررسی‌هایی در حال انجام بود که آن هم هرگز به پایان نرسید. Langer Gustav در حملات هوایی از بین رفت. Dora و Schwerer Gustav نیز به دستور مقامات آلمانی طی دستور آلمان سوزی هیتلر در سال 1945 منهدم شدند. ساختار این توپ‌ها بسیار جالب بود اما کارایی زیادی نداشتند.

روشن است که این توپ از شگرد‌های تبلیغاتی نازی‌ها بوده است. بر اساس برخی منابع، به نظر میرسه لاشه‌ی Dora بعدها یعنی در سال 1996 به صورت اتفاقی کشف شده است.


نویسنده : رضا - ساعت 21:12 روز چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:,

بزرگترین پرده سینمای ایران کجاست؟

سینما - بزرگترین پرده سینمای کشور با پنج سالن و ظرفیت 1200 صندلی عید فطر در مشهد افتتاح می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، سه‌شنبه 20 تیر  سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی از روند نهایی بازسازی سینما هویزه مشهد دیدن کردند.
 
 در این بازدید که به مدت دوساعت به طول انجامید مسئولان گزارشی را از روند بازسازی ،تجهیز و نوسازی این سالن ارائه دادند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از نوسازی و بازسازی سالن‌های سینما در کشور توسط سازمان سینمایی روند بازسازی این سینما را مطلوب ارزیابی کرد.
 
رئیس سازمان سینمایی نیز از این که تمام بودجه تجهیز و بازسازی این سالن توسط موسسه سینما شهر انجام گردیده است اظهار رضایت کرد.
 
بزرگترین پرده سینمای کشور در این سینما واقع شده است که دارای پنج سالن با صدای دالبی و مجهز به سیستم نمایش دیجیتال است و ظرفیت آن 1200 صندلی است.
 
همچنین یکی از سالن‌ها دارای تجهیزات نمایش فیلمهای سه بعدی است و دارای یک گالری نیز هست.
 
سینما هویزه مشهد یکی از بزرگترین پروژه‌های بازسازی سینمای کشور محسوب می‌شود و روند بازسازی آن در آخرین مراحل خود قرار دارد.
 
باتوجه به پرداخت کامل بودجه بازسازی سینما توسط موسسه سینما شهر وابسته به سازمان سینمایی قرار است این سینما جهت بهره برداری بمدت 6سال در اختیار سازمان سینمایی قرار گیرد.
 
سینما هویزه مشهد همزمان با عید سعید فطر و هفته دو


نویسنده : رضا - ساعت 21:9 روز چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:,

ساخت بزرگترین پارک بادی جهان

حوادث - بزرگترین پارک بادی جهان که در نهایت 341 توربین در آن نصب خواهد شد، امروز پنجشنبه در سواحل کنت در جنوب شرق انگلیس افتتاح شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه ، این پارک بادی که شرکت سوئدی واتنفال آن را ساخته و تانت نام دارد، فعلا از یکصد توربین تشکیل شده است و می تواند برق مورد نیاز دویست و چهل هزار خانوار را تامین کند و ظرف چهار سال آینده تعداد توربین های این پارک بادی به سیصد و چهل و یک عدد خواهد رسید.

در حال حاضر در کشور انگلیس از انرژی باد پنج مگاوات یعنی به اندازه برق مصرفی در اسکاتلند، برق تولید می شود .

در مجموع دویست و پنجاه پارک بادی در انگلیس وجود دارد و سه هزار توربین در این پارک های بادی برق تولید می کنند.

ساخت پارک تانت هفتصد و هشتاد میلیون پوند هزینه داشته است.